본 연구의 목적은 패션 콜라보레이션의 유형 경향을 분석함으로써 패션 산업 내 콜라보레이션의 영역확장 경향과 그 파급 효과에 대해 살펴봄에 있다. 총 2,143건의 콜라보레이션 사례들에 대해 내용 분석하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 콜라보레이션 사례들의 발생 연도 추이를 분석한 결과 2008년 발생 콜라보레이션 사례가 250건으로 가장 많았으며, 전체적으로 2006년에서 2013년 사이 발생한 사례가 높은 비중을 차지하고 있었다. 이는 해당 연도에 패션 산업에서 콜라보레이션 유행 확산이 가장 강했던 것으로 이해할 수 있었다. 둘째, 콜라보레이션 제품 유형을 분석한 결과 의류 패션제품이 61%로 가장 많은 비중을 차지하였으나, 패션 외 제품 개발 및 패션 비즈니스, 그 외 다양한 이벤트 영역에서 이루어진 콜라보레이션 사례들이 39%를 차지하고 있어 패션 산업 내 콜라보레이션의 영역 확장 경향을 확인할 수 있었다. 셋째, 콜라보레이션 협업 유형을 확인하기 위해 협업 주체가 되는 주분야와 협업 종분야를 구분하여 분석한 결과 패션 브랜드가 주체가 되어 패션 외 분야의 다양한 전문인력들과 함께한 협업 사례가 전체의 41%를 차지함으로써 패션 산업 내 영역 간 융합 경향을 나타내었다. 넷째, 콜라보레이션 주요 ‘주’ 세부분야와 ‘종’ 세부분야를 살펴본 결과, 협업 주체 ‘주’의 세부분야는 총 27가지, 협업 주체 ‘종’의 세부분야는 총 45가지로 협업 주체 ‘주’의 세부분야에 비해 ‘종’의 세부분야가 다양하게 나타남으로써 패션 콜라보레이션의 영역 다양성과 앞으로의 가능성을 보여주었다. 다섯째, 콜라보레이션 주요 브랜드 현황 사례 분석결과, 협업 주체 ‘주’ 브랜드는 총 626가지, ‘종’은 1,210가지로 나타났으며, 루이 비통과 유니클로의 경우 거의 매년 다양한 분야의 전문가들과 협업을 진행해오고 있음을 확인할 수 있었다. 마지막으로 Co-Creation 콜라보레이션 사례 분석결과, Co-Creation의 사례는 아직까지는 그 숫자가 미미하지만 현재 패션계의 온라인을 중심으로 한 전격개편은 IT를 포함한 다양한 분야와의 협업을 유도하는 환경으로 변화함으로써 Co-Creation 콜라보레이션의 향후 증가 가능성을 조심스럽게 기대하게 하였다. 이러한 연구는 영역확장을 더해 가고 있는 산업계에 패션 콜라보레이션의 경쟁력 강화를 위한 심도 있는 자료를 제시할 수 있을 것으로 사료되며, 다양한 콜라보레이션을 통해 변화하고 있는 패션 산업 내 디자인 및 마케팅 경향을 선도할 수 있는 전문 인력 양성을 위한 국내 융합 디자인 교육의 방향성에 대한 기초 자료를 제공함에 연구의 의의가 있다.
Objective of this study is to review area expansion trend in fashion industry and its ripple effect by analyzing trend in types of fashion collaboration. 2,143 collaboration cases are analyzed and the results are: 1) Analysis on trend of collaboration cases shows higher percentage during the period from 2006 and 2013 with the highest number of collaboration cases in 2008, 250 cases. This implies collaboration trend expanded greatly in fashion industry during this period. 2) Analyzing by collaboration product types, cloths fashion products are the highest percentage, 61%, while collaborations with non-fashion area products, fashion business, and other various event area are 39% representing trend of collaboration area expansion. 3) Analyzing by principal party and affiliated party for collaboration types, 41% of cases have fashion brand as principal area collaborating with many specialists from various non-fashion area, implies a trend of convergence with different areas within fashion industry. 4) Analyzing the principal parties and affiliated parties in collaborations, there are 27 principal parties and 45 affiliated parties with various areas, showing potential expansion into various areas in fashion collaboration. 5) As a result of case analysis of major brands in collaboration, 626 brands of principal party and 1,210 of affiliated party were found. In the case of Louis Vuitton and UNIQLO, we were able to confirm that they have been collaborating extensively with experts in various fields every year. 6) In the case of Co-Creation, the number of Co-Creation is still small, but the current reorganization of the fashion industry, mainly online, has changed into an environment that encourages collaboration with various fields including IT. Therefore, we expect the possibility of future increase of Co-Creation Collaboration. This study can provide in-depth information to industry world which are currently expanding into various areas for competitiveness increase in fashion collaborations, also provide basic data to establish directions in fostering leading experts for fashion industry and for marketing strategies in domestic convergence design education.