메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박광희 (계명대학교)
저널정보
한국복식학회 복식 복식 제68권 제1호(통권 제208호)
발행연도
2018.1
수록면
83 - 95 (13page)
DOI
10.7233/jksc.2018.68.1.083

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to classify respondents based on cosmetic consumption values, and to investigate the differences in their cosmetic purchasing behavior.their reasons for using cosmetics, the degree to which they use information sources, their product selection criteria, place of purchase, purchase reason, purchase propensity, purchase frequency, purchase quantity, and purchase satisfaction. We collected data from 308 women between the ages 20 and 29 through an Internet survey administered between the 5<SUP>th</SUP> and 10<SUP>th</SUP> of December 2016, and analyzed it using descriptive statistics, factor analyses, cluster analysis, analyses of variance, and chi-square tests. We classified the respondents into four clusters (an emotional consumer group, a rational consumer group, an ostentatious/fashion-oriented consumer group, and a functional consumer group) with cluster analysis using four dimensions of cosmetic consumption value (hedonic value, ostentatious value, functional value, and fashion-pursuing value). The results of the analyses of variance and chi-square tests revealed significant differences in reasons for using cosmetics, degree of information source use, product selection criteria, place of purchase, purchase reason, purchase frequency, purchase quantity, and purchase satisfaction among groups classified based on cosmetic consumption value. However, we found no significant difference in purchase propensity between the four clusters. The findings of this study will contribute to showing that cosmetic consumption value can be used to segment the cosmetic market and to establishing cosmetic marketing strategies for different groups of cosmetic consumption values.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법 및 절차
Ⅳ. 연구결과 및 해석
Ⅴ. 결론 및 제언
References

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-381-001765649