이 글에서는 승려문중이 화승의 조형 활동에 미친 영향을 고찰하기 위해 17세기 후반~18세기 전반 黃嶽山 直指寺에서 일어난 佛事를 대상으로 이 시기 불사를 주도했던 벽암문중과 직지사를 거점으로 활동했던 화승 卓輝, 性澄, 世冠 등과의 조력 관계를 밝혀보고, 벽암문중이 공유했던 拈花佛 도상이 문중의 조력을 받은 탁휘와 성징을 통해 불화로 조형화되는 과정을 살펴보았다. 탁휘와 성징이 활동하던 시기 직지사 불사는 碧巖系 孤雲門中의 晴峯首英과 그의 제자 泳波性湖가 주도하였다. 청봉수영과 영파성호는 충청도에 세거한 벽암문중과 연결되어 있으며 탁휘 또한 충청도 화승의 화맥과 화풍을 계승하고 있다. 이런 연관성은 탁휘가 직지사에 정착하고 〈남장사 감로도〉(1701)에 청봉수영이 증사로 참여하는 배경이 되었을 것이다. 탁휘에 이어 직지사 수화승의 지위에 오른 성징은 봉곡사에 세거한 碧巖系 暮雲門中 출신이다. 성징은 탁휘의 화맥과 화풍을 계승하는 한편 벽암문중을 기반으로 경상도에서 활발한 활동을 펼쳤다. 특히 성징은 龍眠이란 특정 용어를 사용하여 황악산 직지사 수화승의 위상과 정체성을 드러내었다. 탁휘와 성징에 이어 황악산 화승집단의 수화승으로 활동한 세관은 새로운 불사운영주체인 모운문중의 鏡月泰鑑과 직지사 불사를 함께하였다. 세관은 성징과 마찬가지로 용면이란 호칭과 직지사 화승임을 강조하며 활동하면서 황악산을 거점으로 한 체계적 조직을 갖춘 화승집단을 구축하였다. 한편, 탁휘와 성징은 꽃을 든 석가불을 주불로 하는 〈선석사 영산회괘불도〉(1702)와 〈용문사 영산회괘불도〉(1705)를 제작하였다. 이 拈花佛 도상은 17세기에 벽암문중이 간행된 불서의 변상도로 표현되면서 확산되었다. 벽암문중의 조력을 받는 탁휘와 성징 역시 변상도를 통해 염화불 도상을 인식하고 있었고 문중의 사상적 뒷받침과 행정적 지원 속에 염화불을 주불로 하는 새로운 형식의 불화를 제작하였다. 이처럼 탁휘, 성징, 세관 등은 황악산 직지사 불사를 주도했던 벽암문중의 지원을 받으며 수화승으로 성장하고 화승집단을 발전시켰으며 문중이 공유하는 사상을 기반으로 염화불이 표현된 새로운 불화를 제작하였다. 승려문중을 기반으로 한 화승의 활동과 불화 제작은 이 글에서 살펴본 황악산 직지사에만 국한된 상황이 아니었을 것이다. 승려문중이 발달한 조선후기 사찰에서 불사를 주관하는 운영주체와 이를 수행하는 화승은 같은 승려문중일 가능성이 높으며 이는 사찰 불사 때 화승이 활동하는 중요한 배경이 되었다.
In order to clarify to what extent a monastic clan would have affected the artistic activities of monk-painters, this article scrutinizes painting projects at Jikjisa Temple, Hwanghaksan Mountain during the late 17th and 18th centuries, focusing on the relationship between a clan of Byeogam who led the projects and monk-painters who built bases at the Jikjisa Temple, such as Takwi 卓輝, Seongjing 性澄, and Segwan 世冠. It further explores how the iconography of a “Buddha Holding a Flower,” shared by the Byeogam clan, was represented in a painting by Takwi and Seongjing, who received the monastic clan’s support. When Takwi and Seongjing were active, the project at Jikjisa Temple was led by Cheongbong Suyeong 晴峯首英 and his pupil, Yeongpa Seongho 泳波性湖, both from a clan of Goun 孤雲 belonging to the Byeogam school. They are connected to the Byeogam clan, which originated in the Chungcheong-do area, and Takwi’s painting style was inherited from the monk painters in the area. This connection might have been reason that Takwi settled in Jikjisa Temple, and why Suyeong participated in the painting project Nectar Ritual Painting (1701) of Namjangsa Temple as a witness. Following Takwi, Seongjing became a head monk-painter at Jikjisa Temple; he was from Moun’s clan, which originated in Bonggoksa Temple, and was also part of the Byeogam school. While he inherited Takwi’s painting style, he also actively participated in painting in Gyeongsang-do, the Byeogam school’s base. Interestingly, he used the word Yongmyeon 龍眠, meaning a dragon face, to symbolize his identity and high rank as a head monk-painter. Segwan, the next head monk-painter of the Hwanghaksan Mountain’s painters group, followed by Takwi and Seongjing, participated in the painting project at Jikjisa Temple together with Gyeongwol Taeik 鏡月泰鑑, a new leader of the project from the Moun’s clan. Similar to Seongjing, Segwan adopted the pen-name Yongmyeon and emphasized his rank as a monk-painter at Jikjisa Temple. He eventually organized a systemized group of monk-painters who worked in the Hwanghaksan Mountain area. On the other hand, Takwi and Seongjing painted the Buddha"s Preaching at Vulture Peak (1702), which is a hanging scroll of Seonseoksa Temple, and another hanging scroll of the same name hanging at Yongmunsa Temple (1705). The latter painting exhibits iconography of the Shakyamuni Buddha holding a flower as a central image of veneration. This iconography became prevalent because it was employed in a sutra painting in a Buddhist book published by the Byeogam clan in the 17th century. Takwi and Seongjing who received support from the clan, were well aware of the iconography through the sutra painting. They created a new type of painting with the icon of the Buddha holding a flower based on philosophical thoughts and administrative support from the Byeogam clan. With support from the Byeogam clan, who led the painting project at Jikjisa Temple, Takwi, Seongjing, and Segwan were able to become head monk-painters, develop a group of monk-painters, and create a new iconic painting with the Buddha holding a flower, based on the shared philosophical thoughts by the clan. This example of monk-painters’ work being supported by monastic clans would not have limited to the case of Jikjisa Temple in Hwanghaksan Mountain. Considering that monastic clans were very active in the late Joseon, it is probable that the leaders of an artistic project and monk-painters for the project were from the same clan. It became an important background for the monk-painters to participate in a temple project.