이 논문은 미가서 안에서 정의와 남은 자 사이의 관련성, 그리고 이 두 개념의 특징과 기능을 연구한다. 이것을 위해 히브리어 미쉬파트와 쉐에리트에 기초하여 미가서를 3개의 단락으로 나누고 각 단락의 단어와 구조와 구문을 조사하였다. 먼저, 정의와 남은 자는 미가서의 각 단락의 메시지에서 중요한 아이디어들이다. 정의가 심판신탁에서 중요한 아이디어인 반면에 남은 자는 구원신탁의 중요한 아이디어이다. 둘째, 정의의 부재 개념은 점차적으로 3개의 단락들에서 발전되었다. 첫 번째 단락에서 미가는 정의 없는 힘 있는 자들을 꾸짖는다. 두 번째 단락에서 그는 첫 번째 단락에서 사용했던 언어들과 표현들을 사용하여 재판관, 제사장들, 예언자들의 정의 부재를 꾸짖는다. 세 번째 단락에서 미가는 “주께서 너희들에게 요구하는 것이 무엇이냐”는 수사적 질문을 가지고 그들의 정의의 문제에 결론을 내린다. 여기에서 그는 정의를 행하고, 인애를 사랑하고, 하나님과 함께 걷는 것을 강조한다. 셋째, 남은 자 사상도 3개의 단락에서 발전된다. 첫 번째 단락에서 주님은 남은 자를 한 장소로 모아 다스릴 것을 약속한다. 여기에서 남은 자는 힘 있는 자들에 의해 흩어진 자들과 동일시된다. 두 번째 단락에서 남은 자는 주님께 환란을 받아 저는 자로 묘사된다. 그러나 그들은 미래에 시온에서 주님에 의해 통치될 주요한 인물들이 될 것이다. 세 번째 단락에서 남은 자는 그들이 많은 죄를 지었을지라도 사랑의 주님에 의해 용서받을 것이다. 이러한 주장은 미가서를 연구하고 읽는 독자들에게 유용하고 쉬운 이해를 제공할 것이다.
This article investigated the relationship between justice and the remnant, as well as the characteristics and the functions of these two concepts in the book of Micah. For this, I divided the book of Micah into three sections on the basis of the Hebrew terms, mishpaṭ and she'erit, and examined the language, structure, and syntax of each section, including these two terms. First, the two terms, justice and remnant, are main ideas in the messages of each section in the book of Micah. While justice is a main idea of the judgment oracles, remnant is a main idea of the salvation oracles in the book of Micah. Second, the concept of the absence of justice is gradually developed in the three sections. In the first section, Micah rebukes people of power who do not maintain justice. In the second section, he rebukes leaders, such as judges, priests, and prophets, who also fails to maintain justice, by using the language and expressions given in the first section. In the third section, Micah concludes the problem of the absence of justice with a rhetorical question, "What does the Lord require of you?" emphasizing doing justice, loving-kindness, and walking with God. Third, the remnant idea is developed step by step in the three sections. In the first section, the Lord promises to the remnant that he will gather them in one place, and he will rule them. Here the remnant are identified with the scattered by those who are in power. In the second section, the remnant are described as the lame who are afflicted by the Lord. In the future, however, they would be the main subjects ruled by the Lord in Zion. In the third section, the remnant would be pardoned by the Lord who is love, although they have many iniquities and transgressions. The results of this study should prove useful for a better understanding for those who read and study the book of Micah.