본 연구의 목적은 무용수행 중에 체험하게 되는 `몰입경험`의 본질적특성과 구조를 현상학적 묘사를 통하여 규명하는 것이었다. 연구문제가 다음과 같이 설정되었다: 1) 몰입의 상황에서 체험하는 구조적 요소는 무엇인가? 2) 무용수행과 몰입경험과의 연관성은 무엇인가? 무용에서의 몰입경험에 관련되는 세 가지의 연구문제들은 Csikszentmihalyi가 제시한 몰입경험 모델의 구성요소들과 비교·논의 되었다.
연구 참가자로서 선정된 전문 현대무용수 15명의 무용에서의 몰입경험체험이 현상학에 근거한 `체험적 묘사와 분석방법` 을 통하여 범주화 및 의미화 되었다. 분석된 연구결과와 해석을 근거로 하여 다음과 같은 사항이 연구의 결론으로서 명료화되었다:
1. 연구 참가자들의 몰입경험 체험묘사를 근거로 하여 다음과 같은 5가지의 의미범주들이 분류화 되었다: 1) 이원론적 인식의 용해, 2) 집중, 3) 완벽함, 4) 망각, 5) 만족감 혹은 충만감 Csikszentmalyi가 제시한 몰입경험 모델 9가지 요소와 비교할 때, 각각의 의미범주들은 1) 행위와 인식의 통합, 2) 과제에 대한 집중, 3) 통제력, 4) 자의식의 상실, 5) 시간 감각의 상실, 6) 내적 보상체험과 관련하여 그 시사점을 논의할 수 있었다.
2. 몰입경험과 무용수행간의 관련성을 살펴볼 수 있는 시사적 실마리는 몰입경험의 상황에서의 다음과 같은 세 가지 국면의 체험의 특징적 양상들을 비교의 시각에서 묘사한 것으로부터 유추할 수 있었다: 1) 신체 상태 및 인식, 2) 동작수행의 정도 3) 심리상태의 변화.
결론적으로, 무용에서의 몰입경험의 체득과 이해는 무용수, 안무가 무용 교육자 등에게 이론과 실제적 차원에서 매우 유익한 정보를 제공할 수 있음이 제기되었다. 또한 현상학적 접근은 무용에서의 생생한 경험의 과정을 밝혀주는 적합한 방법론적 틀이라는 것이 시사되었다.
The purpose of this study was to articulate the essential characteristics and its components of flow experience in dance through describing and analyzing, from the phenomenological perspective, dancer`s own experiential description. For doing this, the study focused its main concern into the dance performer`s own subjective experience. The `experiential description and analysis` method was used to collect and analyze 15 research participants` flow experience and to categorize their meaning from the phenomenological perspective. And each categories were compared with the content of 9 components of `flow-model` proposed by Csikszentrnihalyi The following findings were articulated as the result of this study: 1. Based research participants` description of flow experience in doing dance performance, the experiential meanings of flow experience were categorized as follows: 1) disappearance of dichotomy, 2) concentration, 3) perfection, 4) forgotten consciousness, and 5) satisfaction and fullness. Compared with components of flow-model of Csikszentmihalyi, the above categories were related with, in order, 1) unit of behavior and recognition, 2) concentration toward subject, 3) control, 4) lose of self-esteem, 5) intrinsic reward of experience. 2. The relation between flow experience and dance performance would be viewed the following aspect of the process of flow experience in dance: 1) body condition and recognition, 2) level of movement performance, 3) condition of psychological aspect of dancer. In condusion, it suggested that the understanding of the meaning and value of flow experience in dance would be helpful for the educational context of dance among dancer, choreographer, and dance educator in terms of methodological dimension. In addition, this study assured that the phenomenological approach would be proper methodological framework for researching the dance experience.