본 연구는 한국거래소 유가증권 상장기업의 CSR성과가 기업가치에 긍정적 영향을 미치는지, 그렇다면 긍정적 영향의 일관성 결과가 제시되는지 분석하였다. 본 연구는 2010년부터 2016년까지 7년 동안 측정 발표한 KEJI Index 상위 200대 기업에 5회 이상 포함된 기업으로 분석 가능한 78개 회사를 표본으로 선정하였다. 그리고 에프앤가이드(www.fnguide.com)의 재무성과 자료를 활용하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, CSR 성과인 경제정의지수는 기업가치에 유의한 양(+)의 영향을 미치고 있음을 발견하였다. 이는 CSR 점수를 CSR 지수로 사용해 CSR과 재무성과 사이 유의한 양(+)의 상관관계가 있음을 밝힌 Bragdon and Marlin(1972), Waddock and Graves(1997), Tsoutsoura(2004), Al-Tuwaijri et al.(2004) 등 이해관계자 중심의 접근법 연구를 지지한다. 둘째, CSR 성과는 자본비용에 유의한 음(-)의 영향을 미치고 있음을 발견하였다. CSR 성과가 자본비용에 긍정적이지 않은 영향을 미치고 있음은 자금조달 관련 이해관계자가 미래에 이익을 창출한다는 기대 정보의 신호로 받아들인다고 판단한다. 대한상공회의소(2007)는 PE비율을 사용한 경우 CSR 성과가 높은 집단이 낮은 집단보다 자본비용이 낮을 것이라는 방향성, 즉 예측한 음(-)의 방향이 일치되나 그 차이가 유의하지 않다고 보고하였다. 본 연구를 대한상공회의소(2007)의 연구결과와 비교할 때 음(-)의 방향성뿐만 아니라 유의함도 발견한 연구의 진전을 보였다. 셋째, CSR 성과는 평가이후 기간의 기업가치 대용변수인 Tobin’s Q에 유의한 양(+)의 영향을 미치고 있음을 발견하였다. 이는 CSR 성과, 기업가치 양 변수가 긍정적 영향을 서로 주고받는다는 선순환 과정이 일어나고 있음을 보여주는 방증이다. 현금흐름이 양호하고 기업가치가 높은 기업은 자금지출이 수반되는 CSR에 보다 적극적이다. 동시에 CSR 성과가 높은 기업은 밖으로는 사회적 명성을 안으로는 종업원의 사기를 앙양시켜 기업가치를 제고하는 선순환 과정이 일어난다는 시사점을 얻을 수 있다. Waddock and Graves(1997)의 연구를 지지한다. 넷째, 기업가치가 로지스틱 변환을 한 CSR 성과에 미치는 영향을 검증한 결과 CSR 성과 평가이전 기간 동안 평균 Tobin’s Q가 CSR 성과에 유의한 양(+)의 영향을 미치고 있음을 발견하였다. 이는 기업가치가 높은 기업일수록 차기에 CSR 성과가 더 좋다는 시사점을 주고 있다.
As globalization expands and social influence increases, the need for Corporate Social Responsibility(CSR) is growing to meet interests, and it is necessary to make efforts to perform the management activities well. This study analyzed whether the performance of listed company"s CSR management in Korea Exchange could provide a consistent result of the positive effect on corporate value. The Economic Justice Research Institute(KEJI), under the Economic Justice Practice Confederation, annually measures and announces the KEJI Index. In this study, 78 samples were selected among the companies that were included more than 5 times in the top 200 companies from 2010 to 2016, then they were analyzed by utilizing the financial performance data of F&G Guide(www.fnguide.com). The results of the study are as follows. First, we found that the CSR performance, the economic justice index, has a significant positive effect on firm value. The impact of CSR outcomes on corporate value is achieved through various channels. However, it was interesting to analyze whether CSR performance positively or negatively affects firm value, or whether there is any relationship between the two variables, this study found that CSR performance has a positive effect on corporate value. we supports a stakeholder-centric approach. Also, we supports Bragdon and Marlin (1972), Waddock and Graves (1997), Tsoutsoura (2004) and Al-Tuwaijri et al. (2004) and others that have shown that there is a significant positive correlation between CSR and financial performance using the CSR score as a CSR index. Second, we found that the KEJI Index, which is a CSR result, has a negative effect on capital cost using PE ratio. The negative impact of CSR outcomes on capital costs is a signal of predictive information that CSR will benefit in the future, it additionally suggests that stakeholders related to financing are evaluating the creditworthiness of the company that created the CSR performance and lowering the cost of capital. In other words, firms with high CSR performances can be judged to lower their capital costs by evaluating their creditworthiness higher than those with low CSR performance. In addition, if the CSR performance is disclosed, a firm with high CSR performance can prevent the possible conflicts between the company and the society in advance, then is able to reduce capital costs because capital markets are taken the signal that the information asymmetry that lowers the company"s business risk as a reduction in the estimation risk of a company. The lower the cost of capital used as a substitute for the discount rate, the higher the enterprise value. Third, we found that the KEJI Index of the evaluation period(t), that is, the CSR performance, has a positive effect on Tobin"s Q ratio, which is a substitute value of the enterprise value in the period after the evaluation(t + 1). This shows that there is a virtuous cycle in which CSR performance and corporate value are influenced by each other. Companies with good cash flow and good corporate value are more active in CSR accompanied by capital expenditures and at the same time companies that are loyal to CSR are raising social reputation and employees" morale and eventually improving corporate value. This supports the work of Waddock and Graves(1997). It is necessary to confirm whether there is a causal relationship from corporate value to CSR performance through a regression model by using the corporate value of the company before the evaluation of CSR management as the independent variable and KEJI Index which is corporate value as the dependent variable. This study verified the influence of Tobin"s Q ratio, which is the enterprise value, on the variables that are logically transformed about the KEJI Index, ie CSR performance. As a result of the analysis, the average value of Tobin "s Q ratio that is prior to CSR performance evaluation showed significant influence on CSR performance. The results of this study that firms with higher corporate value have better CSR performance in the upcoming period suggest that corporate value for CSR is significant.