본 연구의 목적은 베트남 지역으로 뷰티서비스기업 진출을 위한 현지화 전략과 활성화 방안을 모색하기 위해 베트남에서 운영하는 뷰티서비스 기업의 운영 여건과 활성화를 위한 외적요인을 알아보고자 하였으며, 직업만족도와 서비스 지향성과의 관계를 통한 인적특성을 알아보았다. 본 연구는 베트남지역의 현재 뷰티서비스 기업의 종사자들 266명을 대상으로 일반적인 특성과 영업 부진 원인, 영업 활성화 요인, 직업 만족도, 서비스 지향성에 대한 문항을 설문하였으며, 설문방식은 자기 기입식의 설문으로 실시하였다. 연구 분석 방법은 빈도분석과 요인분석, 일원변량분석(ANOVA), 다중회귀분석을 실시하였으며 그 결과 영업 부진의 원인은 매장관리, 타 매장과의 경쟁력이, 영업 여건에 대한 요인은 매장 관리와 관련된 요인의 평균이 가장 높게 나타났다. 뷰티 산업종사자들이 지각하는 영업활성화요인은 기술적인 전문성, 마케팅을 활용한 경쟁력 강화와 가격정책과 메뉴개발을 통한 서비스 강화의 필요성을 제시하였고, 헤어 서비스와 네일 서비스 종사자가 가장 높게 인식하는 것으로 분석되었다. 베트남 뷰티서비스 종사자의 직장에 대한 만족 요인은 동료에 대한 만족, 개인특성별 만족, 근무환경에 대한 만족의 세 가지 요인이 도출되었으며, 서비스 지향성에 대한 요인은 차별화된 서비스 제공, 편안한 서비스 제공, 자발적 서비스 제공 요인으로 도출되었다. 직원의 직무만족 요인과 서비스 지향성과의 영향에 대한 관계에서는 서비스 지향성 요인인 차별화된 서비스 제공, 편안한 서비스 제공, 자발적 서비스 제공이 동료에 대한 만족 요인에 의해 유의미한 영향을 받는 것으로 나타났다. 개인 특성 만족에 대한 요인은 서비스 지향성요인 중에서 정확하고 차별화된 서비스 제공 및 자발적 서비스 제공에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직업 환경 만족에 대한 요인은 편안한 서비스 제공에만 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 베트남 뷰티 서비스 시장의 실태를 파악할 수 있는 자료로 활용되기를 기대하는 바이다.
The purpose of this study was to explore the operating conditions and external factors for the activation of beauty service companies operating in Vietnam to seek localization and activation strategies for advancing into beauty service companies in Vietnam. We also looked at human characteristics through relation between employee satisfaction and service orientation. The study asked 266 people from Vietnam’s current beauty care provider about the reasons for business slump, sales activation factors, job satisfaction, and service orientation issues. The questionnaire was used as a self-administered questionnaire. The research and analysis method conducted frequency analysis, analysis of the factors, ANOVA, and multiple regression. As a result, the causes of business slump were found to be store management, and the factors related to business conditions had the highest average number of factors associated with store management. The business activation factors perceived by beauty industry workers were technical expertise, competitiveness based on marketing, price policies, and the need to enhance service through menu development, and it has been analyzed that the highest recognition is made by employees of hair services and nail service. Vietnamese beauty service workers’s job satisfaction factors were derived from three factors : satisfaction with peers, satisfaction with individual characteristics, and satisfaction with the working environment, and factors related to service orientation have been derived from differentiated service delivery, comfort delivery and voluntary service delivery factors. The staff’s relationship with job satisfaction factors and the impact on the service-oriented nature of the service was significant in the service orientation factors such as the provision of differentiated services, the provision of comfort services, and voluntary service were influenced by the factors affecting colleagues. Factors related to personal characteristics satisfaction were found to effect on precise and differentiated service provision and voluntary service provision among service-oriented factors, and factors related to job satisfaction were analyzed to effect only on the provision of comfortable services. Based on the results of this study, it is expected to be used as a source to monitor the current status of the Vietnamese beauty service market.