배경 및 목적: 음운규칙 빈도에 대한 지식은 화자들의 기본적인 음운 지식으로 작용하므로 우리말의 정량적 분석은 기초 연구로 필요하다. 이 연구의 목적은 유아용 동화책에 사용되는 우리말 소리의 음운규칙의 발생빈도에 관한 정보를 제공하는 것이다. 방법: 국내외 유아용 동화책 20권을 선정하여 표준발음법에 따라 소리나는 대로 전사한 후 음운규칙의 발생빈도와 음운규칙 유형에 따른 발생빈도를 조사하였다. 본 연구에서 사용된 전체 문장 수는 1,197개, 음절은 20,514개, 음소는 47,465개 이었다. 분석 자료는 음운규칙 중에서 연음화, 대치는 경음화, 평폐쇄음화, 장애음의 비음화, 구개음화, 유음화, 설측음의 비음화, 탈락은 자음군 단순화, /ㅎ/ 탈락, /j/ 탈락, 축약은 격음화를 분석하였다. 결과: 유아용 동화책에 나타난 전체 음운규칙은 4,048개 이었고, 음운규칙 발생빈도는 연음화, 경음화, 평폐쇄음화, 장애음의 비음화, 격음화, 자음군 단순화, /ㅎ/ 탈락, /j/ 탈락, 구개음화, 유음화, 설측음의 비음화 순으로 나타났다. 상위에 나타난 연음화, 경음화, 평폐쇄음화, 장애음의 비음화는 전체 음운규칙의 90.74%를 차지하였다. 논의 및 결론: 이 연구 결과를 통하여 유아용 동화책에 나타난 우리말 음운규칙 정보를 통해 실재 의사소통 상황을 보완하여 음운규칙을 습득하는데 유용한 구어 자료로 유용함을 알 수 있었다.
Purpose: Information on the frequency of occurrence of phonological rules is one of the most fundamental and basic phonological knowledge and is used in the quantitative analysis of Korean languages. The purpose of this study was to provide information on the frequency of occurrence of phonological rules of storybooks for preschool children. Methods: Pronunciations of all lexical items were transcribed, and researchers calculated the phonological rules and types. The data size of the present study was as follows: 1,197 sentences, 20,514 syllables, 47,465 phonemes. The phonological rules classified into onset-first principle; fortis of obstruent; obsturents neutralization in syllable final position; nasalization of obstruent; nasalization of lateralization; palatalization; lateralization; consonant cluster simplification; /h/-deletion; /j/-deletion; and aspiration. Results: A total of 4,048 phonological rules were observed from the storybooks of preschool children. The highest frequency phonological rules were onset-first principle; fortis of obstruent; obsturents neutralization in syllable final position; nasalization of obstruent; aspiration; obsturents neutralization in syllable final position; /h/-deletion; /j/-deletion; palatalization; lateralization; and nasalization of lateralization. The cumulated frequency of these four phonological rules was over 90.74%. Conclusions: Information on the phonological rules of storybooks of preschool children is an essential knowledge. Therefore, this information is useful in creating a positive communication environment.