목적: 본 연구는 지역아동센터를 이용하는 아동들을 대상으로 지역아동센터 종사자들이 장애에 대한 전반적인 이해와 의사소통장애에 대한 기본지식이나 기술 및 태도를 조사함으로써 이들의 전문성 신장 및 지역아동센터의 발전 방향을 모색하고자 하였다. 방법: 본 연구를 위해 광주광역시 동구, 남구, 서구지역에 위치한 지역아동센터 종사자들을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 설문지는 대상자들의 일반적인 정보, 장애에 대한 이해, 의사소통장애에 대한 인식, 의사소통장애에 대한 이해 총 세 부분으로 구성하였다. 설문 문항으로는 의사소통장애 대한 인식 5문항, 의사소통장애에 대한 이해 11문항이며 진단기준, 유형, 진단도구, 언어특성, 아동의 언어문제에 대한 대처 방법 및 지도방법, 부모에게 아동의 언어특성과 언어문제를 이해시키는 방법의 지식 정도, 언어치료기관의 정보 양의 정도, 언어치료에 대한 정보 습득 정도, 언어치료 프로그램에 대한 지식정도 등으로 구성하였다. 또한 설문지는 특수교육전공 교수 2명, 언어치료전공 교수 1명에게 내용 타당도와 안면 타당도를 확인하여 설문지의 타당성을 높였다. 그리고 지역아동센터 종사자 3명에게 사전조사를 실시하여 설문지 대상에게 적합한 문항으로 수정 보강하였다. 설문조사는 2015년 9월 3일부터 10월 16일까지 실시하였으며, 회수된 설문지 중 총 46부를 분석에 사용하였다. 결과: 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 종사자들은 장애에 대한 전반적인 교육 정도가 미흡하였으며, 그와 관련된 연수가 필요하다고 하였다. 둘째, 지역아동센터 종사자들은 사회‧정서 발달영역을 중요시하면서 의사소통장애의 특성 중 학업수행의 어려움을 가장 큰 특성으로 보고하였다. 셋째, 지역아동센터 종사자들은 대부분 의사소통장애에 대해 잘 모르고 있었다. 결론: 지역아동센터를 이용하는 장애아동이 증가함에 따라 지역아동센터 종사자들의 전문성 확보를 위해 장애관련 연구와 의사소통장애 영역의 연수가 확대되어야 할 필요가 있을 것이다.
Purpose: This study investigated ways to improve community child care centers and their worker’s professionaldevelopment by surveying workers at these centers about their overall understanding of disabilities, their basic knowledge of communication disorders, and about their skills and attitudes. Methods: This study surveyed community child care center workers located in Gwangju City. There were five questions about awareness of communication disorders. There were 11 questions regarding understanding of communication disorders. These 11 questions asked about the following:their diagnostic criteria, categorization, diagnostic tools, language characteristics, teaching and coping methods for children with speech problems, degree of knowledge about helping parents understand their children’s speech characteristics and speech problems, the amount of information from speech language pathology institutes, the level of acquiring speech language pathology information, and their knowledge of speech language pathology programs. A total of 46 responses were used for data analysis. Results: First, the level of overall education that workers at community child care centers have about disabilities is lacking, and they said they need related training. Second, community child care center workers reported that social and emotional development is important, and academic achievement is one of the biggest difficulties children with communication disorders face. Third, most workers at community child care centers do not understand communication disorders well. Conclusions: As the number of children with disabilities using community child care centers increases, researching related disabilities and training about communication disorders needs to be expanded to assure community child care center workers’ have the relevant expertise.