목적: 본 연구는 음운지식단위에 기반한 학령기 일반아동의 학년별 쓰기능력 발달 특성을 살펴보고, 학령기 언어장애아동과의 차이를 파악하여 쓰기에 어려움을 보이는 아동을 위한 쓰기전략 및 치료모형의 기초자료를 제공하고자 하였다. 방법: 본 연구의 대상은 1~6학년 학령기 일반아동 1024명, 언어연령을 기준으로 한 학령기 언어장애아동 80명을 대상으로 하였다. 본 연구의 검사도구는 초등학교 교과서를 내용분석하여 문항 제작 하였으며 전체 20문, 93점으로 구성되어있다. 학령기 일반아동과 언어장애아동의 쓰기능력 발달 특성을 알아보기 위하여 기술통계, 분산분석, Turkey 사후검정을 통해 결과를 처리하였다. 결과: 본 연구의 결과는 다음 과 같다. 첫째, 학령기 일반아동은 학년이 증가할수록 쓰기점수가 순차적으로 증가하였으며 학년 간에 유의한 차이가 있었다. 둘째, 학령기 일반아동의 쓰기능력 발달 분석을 위하여 음운지식과 철자지식에 기반하여 학년 간 오류유형을 분석한 결과 쓰기 오류유형은 학년간 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 오류 점수를 살펴보면 평폐쇄음화, 연음화, 비음화, 유음화, 경음화, 격음화, 구개음화, 탈락/첨가 오류는 학년이 증가할수록 빈도가 감소하였고, 자음군단순화는 1, 2학년과 5, 6학년에서 유사함을 알 수 있었다. 셋째, 학령기 일반아동과 언어장애아동 집단 간 쓰기능력 발달은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학령기 일반아동 과 언어장애아동 집단 간 쓰기 오류유형을 살펴본 결과, 평폐쇄음화와 기타에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론: 본 연구는 음운지식단위에 기반한 학령기 아동의 쓰기능력 발달 특성을 파악하여 학년별 쓰기능력 발달 정도를 알아보고, 쓰기 오류유형을 분석하였다. 또한 학령기 일반아동과 언어장애아동 집단 간 발달 차이를 알아보았다. 이 결과를 바탕으로 추후 쓰기에 어려움을 보이는 언어장애아동의 쓰기능력 발달 향상을 위한 체계적인 치료프로그램을 개발하여 쓰기능력 향상을 도모할 것을 제안한다.
Purpose: The study aimed to provide basic data of writing strategies and treatment models for children with difficulties in writing by understanding the difference of writing and developmental characteristics according to grade. Methods: The subjects of this study were 1,024 normal children in grades 1 to 6, and 80 school-aged children with language disorders. The writing test tool used in this study consisted of 20 questions and 93 scores. In order to investigate the writing developmental characteristics of normal children and school-aged children with language disorders, the results were processed through descriptive statistics, analysis of variance, and Turkey post-hoc. Results: The results of the present study were as follows: First, as the grade level increased, writing scores increased in school-aged children. Second, there was no statistically significant difference between grades in writing errors and the type of writing errors in school-aged children. However, as for the error scores, unreleased spot, slightly aspirated, nasals, liquids, tense sounds, aspirated consonants, palatalization, elision, and the error frequency of add errors decreased as the grade increased; the simplification of the consonant group was similar in the first, second, fifth, and sixth grades. Third, there was a significant difference between the groups in writing development. There was a significant difference in the unreleased spot and vowel errors in the types of writing errors between the normal children and the children with language disorders. Conclusion: This study investigated the developmental characteristics of writing ability of school-aged children based on phonological knowledge.