지방자치단체는 공공서비스 제공을 위해 일정 수준 이상의 최소한의 재원 확보가 요구되어진다. 다만, 인구 및 경제ㆍ환경적 여건 등이 지방자치단체 별로 상이함에 따라 세입, 세출 등 재정력의 편차를 가진다. 이를 조정하기 위한 제도로 우리나라는 재정조정제도를 활용하고 있다. 교부세, 조정교부금 등 다양한 재원을 통해 지방자치단체의 재정력을 보정하는 형평화 기제로 활용하고 있다. 이 연구에서는 재정조정제도의 변화가 당초 의도했던 정책적 목적을 달성하였는지 검증함을 주요 목적으로 수행되었다. 세부적으로 중앙-지방 간 수직적 형평화에 기여하고 있는 보통교부세와 광역자치단체-기초자치단체 간 수평적 형평화에 기여하고 있는 조정교부금을 대상으로 각각의 세부제도 변화로 인한 형평화 효과 변화를 검증하였다. 이를 위해 재원의 성격을 구분하여 접근하였으며, 지니계수 변화를 토대로 재원별 형평화 효과를 분석하였다. 연구결과 첫째, 지방자치단체 간 재정규모는 불균형이 심화되고 있는 추세를 가지는 것으로 분석 되어졌다. 특히 세외수입의 불균형 심화가 상대적으로 큰 영향을 미치는 것으로 나타나 지방자치단체의 자구 노력이 매우 중요함을 알 수 있었다. 둘째, 보통교부세의 경우 형평화 효과를 지향하고 있으나 광역시·도, 시·군·구를 고려할 때 형평화 효과의 지향수준에 비해 실질적 효과는 상대적으로 적은 것으로 분석되어졌다. 특히 제도 변화 이전에 비해 이후 지니계수의 변화가 상대적으로 더 크게 변화되었으나, 지방자치단체의 자주재원에 따른 불균형을 완화하기에는 부족한 수준으로 나타났다. 또한, 조정교부금 제도는 군의 경우 일정 효과를 지향하는 방향으로 배분이 이루어지고 있으나 시와 구의 경우 그 효과는 미미한 것으로 나타났다. 즉, 재정조정제도로 두 가지 재원은 정책변화에 부합한 효과로 나타나고 있다고 판단하기에는 한계가 있다는 것이다. 특히, 교부세 산정방식에 조정교부금배분 내역이 포함되어짐으로써 그 효과를 상쇄하고 있는 것으로 나타나 이에 대한 개선 검토가 필요할 것으로 판단된다. 셋째, 지방자치단체의 다양한 재원 가운데 보조금의 총액이 상대적으로 매우 큰 비중을 차지하고 있으며, 지니계수는 불평등의 효과를 가지는 결과가 도출되어졌다. 다만, 시군의 경우 불균형도가 상대적으로 크지 않거나 형평화 수준을 나타냄에 따라 재정 구성에 있어 지방자치단체간의 격차를 완화하고 있다고 판단하기에는 한계를 가지는 것으로 분석되어졌다. 이상의 연구결과를 종합할 때 재정조정제도의 중요 핵심 기제인 교부금과 조정교부금은 직전 몇 년간은 형평화 효과로 연계되고 있으나, 최근에는 지자체의 자체재원에 따른 불균형을 완화하기에는 한계를 가지는 것을 알 수 있다. 조정교부금과 교부세간의 중복 산입의 문제 최소화 뿐 아니라 재정조정기제의 역할 수행을 위해 새로운 배분산식의 개선이 요구된다. 또한, 보조금이 상대적으로 큰 재원 비중을 차지함에 따라 재정조정제도의 핵심 효과가 상쇄되어질 수 있다. 이를 종합 고려하여 보조금의 배분 기준을 명확화, 효율적 재정 지출을 위한 관리 노력이 요구된다.
Local governments are required to secure a minimum level of funding to provide public services. However, as population, economic and environmental conditions differ from one local government to the other, there is a difference in the re-regulation power such as revenue and expenditure. As a system to adjust the situation, Korea is using the financial adjustment system. It is used as a means of balancing the re-adjustment power of local governments through various resources such as education tax and adjustment subsidy. The main purpose of this study was to verify that changes in the financial coordination system achieved the intended policy objectives. In detail, it verifies equilibrium effect changes causing by each detailed system about the usual education tax which contributes the vertical equilibrium between central and regional areas and adjustment subsidy which contributes the horizontal equilibrium between metropolitan council and local government. For this, we assort characters of financial resources and analyzed each equilibrium effects according the change in Gini coefficient. As a result, First, it was analyzed that the budget size among local governments tends to be more unbalanced. In particular, the increase in the imbalance between tax sources showed a relatively large impact, indicating that local governments " self-help efforts were very important. Second, considering metropolitan city, province, city, county(gun) and borough(gu), although the usual education tax aims for equilibrium effects, it is analyzed that actual effects of the usual education tax is not enough to achieve the expected level of equilibrium effects. In particular, changes in the Gini coefficient have been shown to be relatively large since it was first introduced but it is not enough to relax the imbalance causing by local government’s finance. In addition, in case of county(gun), the adjustment subsidy system is distributing to aim of certain effect. However, in case of city or borough(gu), the effect is not working well. That is, there is a limitation to judge that education tax and adjustment subsidy have effect according with policy changes through the financial adjustment system. In particular, it indicates that including adjustment subsidy distribution details into the way of education tax computation offsets its effect, so that, it need to be considered for improvement. Third, the total amount of subsidy comprises relatively huge part among various financial resources of local governments and Gini coefficient indicates unequal effect. However, in case of city or borough(gu), the imbalance is not relatively large and indicates equilibrium level, so, it has limitation to judge that the gap between local governments is decreasing in terms of the composition of finance. In sum, considering the synthesis of study’s result, education tax and adjustment subsidy which are the key components of the financial adjustment system are connected to equilibrium effect. However, in recent years, it found that there is limitation to relax the imbalance causing by local government’s own financial resources. Not only minimizing the problem of duplicated inclusion between education tax and adjustment subsidy, but also it need a new improvement in distribution formula for the performance of financial adjustment mechanism. In addition, subsidy can offset key components of the financial adjustment system by taking a relatively large part in financial resources. It requires the effort of management for efficient financial expenses by making clear a standard of subsidy’s distribution.