기독교교육은 인지적, 정서적, 사회 · 도덕적 측면의 조화로운 발달을 목표로 한다. 도덕성 함양은 아는 것과 믿는 것을 삶의 현장에서 바르게 실천하도록 돕는 전인적 기독교교육의 핵심 요소 중 하나이다. Thomas Lickona(1983)에 따르면 도덕성발달은 ‘선을 아는 것(knowing the good),’ ‘선을 바라는 것(desiring the good),’ 그리고 ‘선을 행하는 것(doing the good)’의 세 가지 측면이 통합적으로 이루어져야 한다. 이러한 도덕성의 통합적 발달은 영 · 유아기로 부터 시작되는 자기조절력 발달과 밀접한 관련이 있다. 자기조절(self-regulation)은 목표 지향적으로 행동을 계획하고 수정하는 인지조절과 감정을 억제하고 조정하는 정서조절을 포함하는 복합적인 심리과정으로서 인지, 사회 · 정서발달, 긍정적 관계형성 등 전인적 성장전반에 영향을 미치는 핵심적인 기제이다(Bronson, 2000). 두뇌발달의 관점에서 자기조절력은 전전두엽 피질이 주로 담당하는 뇌의 실행기능(excutive function)을 의미하는데, 1)행동계획, 2)행동모니터링, 3)정서인식 및 표현, 4)정서억제, 5)정서조정(양옥승, 2011; 2012; 2017)의 다섯가지 기능을 함축한다. 자기조절능력이 낮으면 대인관계에서 충동적이고 공격적인 면을 보이며, 정서 · 사회적 적응력이 떨어지고, 부정적인 정서 경향이 높으며 나아가 폭력과 일탈 등의 반사회적 행동을 할 개연성이 높다(Eisenberg & Fabes, 1992; Goodman et. al., 1993; Caspi et. al., 1996). 영 · 유아기는 신앙적관점에서 보면 영적지형도(spiritual map)가 형성되는 중요한 시기이며, 또한 자기조절력 발달에 있어 결정적인 시기이기도 하다. 영 · 유아기 도덕성과 자기조절능력 함양을 위해서는 1)양육자와의 긍정적인 상호작용; 2)건전한 자아개념과 자아존중감 형성; 3)자기언어화(self-verbalization)를 통한 사회 · 정서적 적응력 향상에 중점을 두고 이를 촉진하는 환경을 조성하도록 한다.
Christian education aims for holistic growth in cognitive, affective, moral, and behavior dimensions of a person. Holistic approach to faith development inextricably encompasses moral aspect of a human. In Thomans Lickona(1983), moral refers to an integrate entity which involves three dimensions, that is ‘knowing the good,’ ‘desiring the good,’ and ‘doing the good.’ Moral development is closely connected with self-regulation. Self-regulation indicates a comprehensive psychological process encompassing cognitive self-regulation and emotional regulation. Self-regulation is a core mechanism, which is related to one’s wholistic growth including cognitive-affective development and academic achievement(Bronson, 2000). Low self-regulatory capacity predicts impulsive and offensive behavior, low social-adjustment ability, instable emotional reaction, and furthermore, anti-social behavior(Eisenberg & Fabes, 1992; Goodman et al., 1993; Caspi et al., 1996). From the brain science perspective, self-regulation is associated with executive functioning of prefrontal cortex(Yang, 2011; 2012; 2017). Executive functioning includes the following: 1)behavior planning, 2)behavior monitoring, 3)recognition of emotion, 4)emotional inhibition, 5)modulation of emotions. Infancy and early childhood is a critical period in self-regulation and moral development. During this period, 1) positive interaction with a primary care-giver, 2) healthy self-esteem or self-respect, 3) development of self-verbalization and social-emotional adjustment contribute to holistic growth of a child. In infancy and early childhood, a person develops major adjustive functions and forms a spiritual map which guides a basic attitude toward life and the world. Christian education should not neglect the importance of infancy and early childhood in self-regulatory, affective, and spiritual development. In addition, Christian education should offer educational resources and support to the care-givers as well.