메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
선봉규 (전남대)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아시아문화학회 국제학술대회 발표자료집 東北亞細亞文化學會 2018年 第37次 秋季聯合國際學術大會 [2개 학회 공동주최]
발행연도
2018.10
수록면
286 - 296 (11page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (19)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate the language use of the Korean- Chinese living in the three provinces of Northeast and the realities and developmental tasks of Korean-Chinese schools in China. To accomplish this purpose, this study conducted a questionnaire survey on ethnic language teachers in Yanbian and Shenyang areas. The main results of the study are as follows. First, Ethnic language teachers have a perception that Korean-Chinese language should be good as well as Chinese language. Second, Ethnic language teachers think that Korean-Chinese students should learn Korean language in order to maintain the Korean-Chinese tradition and to understand the history and culture of the Korean-Chinese. Third, Ethnic language teachers use Korean-Chinese language more than Chinese language in meetings and daily life. But Children and Korean-Chinese students are using Chinese language more than ethnic language. Fourth, Ethnic language teachers recognize that Korean-Chinese language will gradually disappear rather than develop in the future. Fifth, Ethnic language teachers think that Korean-Chinese schools are in trouble because of migration and population decrease. Sixth, Ethnic language teachers are generally satisfied with the support policy of the Korean government. Finally, Ethnic language teachers think that it is necessary to invest heavily in schools in order to develop Korean-Chinese schools.

목차

Ⅰ. 문제제기
Ⅱ. 연구대상 및 방법
Ⅲ. 조선어 교사의 언어 사용 실태
Ⅳ. 조선족학교의 발전 과제
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0