본 논문은 지금까지 소홍(蕭紅)에 대한 많은 연구를 바탕으로 하여, 소홍의 생평과 작품연구 과정에 나온 쟁점으로부터 다시 작가 소홍의 성격과 소설의 풍격에 대해 더욱 깊이 있는 연구를 진행하였다. 이전의 연구에서는 일반적으로 소홍을 제국주의와 봉건주의에 반대하는 5·4파 청년이라고 간주하여, 그녀가 가정을 떠나가는 것을 노라(娜拉)(노르웨이의 극작가 헨릭 입센의 대표작 〈인형의 집〉의 여자 주인공)를 모방한 행동이라고 생각하고, 그녀의 비극적인 운명은 남성중심 사회의 여성에 대한 편견과 억압 때문이라고 여겨왔다. 필자는 이러한 인식에 대해서 다시 한 번 정리를 하여서 인정해야할 것은 인정하고 재조명해야할 것은 재조명하도록 해보고자 하였다. 필자는 소홍이 비록 5·4신문화운동의 영향을 받아서 독립적인 의식과 자주정신을 지니고 있었지만 그녀의 가족 가운데, 특히 그녀의 아버지는 완전히 봉건적인 인물은 아니라고 생각한다. 소홍은 어려서부터 고집이 센데다 할아버지의 넘치는 총애를 받았기 때문에 성격이 조금은 제 멋대로 이었다. 그녀가 집에서 도망간 것은 구체적인 원인이 있긴 하지만 그 제멋대로인 성격 탓도 있었다. 그녀가 혼인문제에 대해 우유부단했던 것도 그녀가 비극적인 운명을 맞게 된 원인 중의 하나이다. 그녀가 남성에 대해 배척하면서도 의지하고자 하는 심리는 그녀로 하여금 돌아올 수 없는 길로 한 걸음 한 걸음 다가가게 하였다. 그녀의 불행은 혼란스러운 시대 때문이기도 하고 단순하고 어른스럽지 못한 성격 때문이라고 할 수도 있는데 반제국주의, 반 봉건주의라는 시대 배경과 직접적인 관계가 없다고 생각된다. 소홍의 문학의 길이 막 시작되었을 때, 그녀가 좌익 작가들과의 관계가 밀접하였기 때문에 지금까지 그녀의 소설을 좌익 문학의 범주에 포함시켜 왔다. 하지만 소홍의 자유주의 입장은 그녀의 창작이 그 당시의 좌익 작가들을 멀리 벗어나게 하였기에 더욱이 당시의 이른바 “혁명문학”과 “국방문학”이라는 구호에서 벗어나게 되었다. 그녀의 창작은 5·4운동 시기의 “인간을 위한 문학”과 “평민을 위한 문학”이라는 주장에 호응한 것으로, 그것은 진정한 5·4운동 정신으로의 회귀이었기에 오늘날에도 여전히 시공을 초월한 의미를 지닌다. 소홍의 소설에 관해서는 여러 가지 쟁론도 있다. 예를 들면, 소설〈생사장(生死場)〉 의 텍스트의 단층 문제, 소설 〈호란하전(呼蘭河傳)〉의 “산문화” 경향 문제 등등이 그렇다. 이 두 소설은 텍스트가 끊어지면서 앞 부분과 뒤 부분의 주제가 다르다는 문제가 있지만, 필자가 생각하기에 소홍은 최대한 보완하고자 하였고 그녀가 여성작가로서 강한 개성과 예술적인 자각이 있었기에 기본적으로는 풍격에 있어서 통일시켰다고 생각한다. 이외에 본 논문은 또 소홍 소설의 풍격문제를 다루었다. 필자는 《생사장》의 구조가 산만하게 보이는 이유는 작가가 전통소설에서처럼 시간을 실마리로 플롯을 전개시키는 관례를 깼기 때문이라고 생각된다. 〈생사장〉은 공간 구성으로 이야기를 풀어나가고 장면으로 텍스트를 구성하여 마치영화 대본처럼 여러 가지 편집 방법을 동원하여 작가의 생사에 대한 관념과 슬픈 정서 그리고 비극적인 분위기를 나타내었다고 생각한다. 그렇기 때문에 “겉으로는 산만한 것 같으나 실제로는 응집된”는 특징을 지닌다고 생각한다. 소홍의 소설에서 예를 들어 〈호란하전〉 같은 경우는 또 “정경(情境)”을 잘 설정하였는데 풍경묘사와 서정(抒情)은 그 자체가 바로 목적이기도 하다. 감정과 풍경묘사가 서로 교차하며 조화를 이루고, 경(境)이 정(情)을 통해 생겨나게 한 것은 중국 고전문학에서의 서정의 전통에 부합하여 독특한 미학적인 특징을 지닌다.
Based on the research results about Xiao Hong before, started from the arguments of studies on Xiao Hong’s life experience and her works, this article attempts to make further study on Xiao Hong’s personality and the artistic style of her works. In many earlier studies Xiao Hong was described as an anti-feudal and anti-imperialist May Fourth Youth, escaped her family, she was generally considered a modern Nora, and her tragical fate was considered to be caused by the male-dominated society. I think these preconceptions need to be reevaluated as a correct way. Xiao Hong was influenced by the May 4th Movement, having independent consciousness and spirit, but her family, especially her father, was not exactly antiquated in ideas. Xiao Hong was very obstinate and sticked to her own opinions as a child. Grandfather always made the most fuss of Xiao Hong, and at that time she was too young and too spoiled ever to hold her temper. Her sufferings, on the one hand, was due to long years of war, on the other hand, because of her childish attitude and fear and weakness, having no immediate connection with her anti-imperialist and anti-feudal spirit. At the beginning of the path of her literature, because she was very close to the left-wing writers, her novels were classified as left-wing literature, but her liberal position made her writing to be far beyond the left-wing writers at that time, not limited by the slogan of “Revolutionary Literature” and “National Defense Literature”. Her writing was a kind of response to the view of “Literature of Human” and “Popular Literature” and return of May Fourth Spirit, so it still has the meaning beyong time and space. There is a general discussion on Xiao Hong’s novel, for example, a textual fracture of Sheng si chang(the Living and Death Field), the prose trend of the Hulan River, and so on. This problem really does exists in Sheng Si Chang, but Xiao Hong had done her best to bridge the gap with her strong sense of personality and high cultural self-consciousness. On this basis, this article also discussed the style of Xiao Hong’s novel. The loose structure of her novels is because of breaking with the tradition of the clue of time in the classical novel. Her novel is a kind of space-based narration system, just like a film text, using all kinds of editing methods to express her feeling. So we can say that her novel has the unique characteristic of disperse shape and inherent unity. Xiao Hong is also good at creating a world of scene and feeling where scene comes from feeling, and feeling is beautiful because of scene. Xiao Hong’s writing happens to coincide the tradition of Chinese lyric literature and has unique aesthetic characteristics.