메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정병언 (부산대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제60권 제4호
발행연도
2018.11
수록면
111 - 127 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This essay discusses the ways in which Giving Up the Ghost, a play written by a Chicana lesbian, Cherríe Moraga, functions as a counter-discourse, a strategy for constructing heterotopia as an ideal space for “strangers” excluded from the dominant systems of representation. The analysis utilizes social theories of space along with Jacques Derrida’s concept of “ghost,” thereby criticizing these systems in terms of social justice, equality, and inclusion. Racism, patriarchy, and distinction haunt Chicana/o residential areas like ghosts in that they “always remain dead and then return” as systems of oppression. Even though the study of this play pays great attention to power, oppression, and resistance, it is not spatially explored on the basis of such geographical concepts as distance, differential division of space, and the space of the fantastic as a metaphor for “la familia,” or the family. Cherríe Moraga provides us with a view of heterotopia liberated from the privileged positions in race, sex, and class. One may conclude that she dramatically advocates the heterotopic familia as “an extended community,” not the traditional heterosexual-centered Family, by spatializing the ghosts of the dominant systems of representation.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 치카나/노의 경계공간과 배제의 지리
Ⅲ. 유령의 공간화와 억압적 재현체제
Ⅳ. 해방의 공동체로서 헤테로토피아
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-840-000199216