한국사회가 신뢰를 잃은 것은 교회 본질의 상실 때문이다. 본 연구는 한국교회 신뢰도 회복을 위한 대안으로 아나뱁티스트들의 예수 이해와 교회 이해 그리고 종말이해 신앙에 근거하여 그리스도 중심, 제자도, 형제애, 공동체, 비폭력과 무저항의 평화주의 등으로 교회의 본질을 지켜온 아나뱁티스트 공동체와 그들의 ‘예수 따라 살기의 삶’을 제시하고자 한다. 이러한 이해들은 교회의 본질을 회복하고 목회 패러다임을 전환하는 데 중요한 열쇠이기 때문이다. 이에 대한 접근으로 II장은 아나뱁티즘과 아나뱁티스트 공동체의 의미에 대해 살펴보고, III장은 아나뱁티스트 공동체들이 이해하고 믿고 따라가는 예수와 교회 그리고 종말 이해의 신앙적 토대를 살핀 후, IV장은 세상 속에서 아나뱁티스트들은 그들의 믿음을 어떻게 지켰으며 예수 따라 살기의 의미와 예수 따르기 삶이 구체적으로 무엇인지 살펴보고자 한다. 연구를 통해 재확인한 것은 첫째로 예수는 구세주이며 예배의 대상으로 믿을 뿐 아니라 믿음과 삶의 방식과 참다운 교회 모습과 사회참여에 대한 기준을 제시하는 분이기에 그분을 따라 살아야 한다는 것, 둘째로 교회가 세상적 지위, 부, 권력과 습관적으로 결탁하는 것은 예수를 따르는 자에게는 부적절할 뿐 아니라 증인된 삶을 살아가지 못하게 하므로 스스로 이에 대한 경계를 하며 살아야 한다는 것, 셋째로 하나님의 나라와 복음의 핵심은 평화이기에 이 세상에 비록 분열과 폭력이 난무한다 할지라도 우리는 예수를 믿고 따르는 자로서 평화를 만들어 가는 비폭력적 대안을 찾는 일에 전념해야 한다는 것이다. 본 연구자는 예수 따라 살기의 구체적 내용으로 예수 따라 살기의 의미, 하나님나라 백성으로 살기, 희년 실천하기, 비폭력으로 살기, 사랑과 무저항의 삶으로 살기 등을 제시하였다. 무수한 박해 속에서도 아나뱁티스트 신자들은 예수 따라 살기의 모범을 훌륭하게 보여주었다. 교회의 본질을 상실해가면서 사회로부터 신뢰를 잃어가고 있는 이때에 부족한 논문을 통해서나마 한국교회의 목회자들과 기독교교육학자들과 기독교인들이 아나뱁티스트 공동체로 부터 신앙의 본질과 교회의 본질이 무엇인가를 배울 수 있기를 바라며 교회의 교회다움을 세워가는 데 조금이라도 기여할 수 있는 계기가 마련되기를 희망한다.
Because Korean Church has lost its essence, it has lost trust from the Korean society. So through this study I want to suggest Anabaptist Community and its life of following Jesus as an alternate way to overcome Korean Church’s crisis. It is based on Anabaptist’s new and holistic understanding of Jesus, church and eschatology, and is characterized by discipleship, brotherhood, community, nonviolence, nonresistance, and pacifism. Above all, it emphasizes discipleship, that is, following Jesus. I think in this point it can help Korean Church overcome its crisis. In other words, in my estimation, it could help Korean Church recover the essence of the church and switch the paradigm of ministry. With this perspective in Chapter Ⅱ, I will investigate the meaning of Anabaptism and community of Anabaptist. In Chapter Ⅲ I will look into theological foundations of Anabaptism, that is, new and holistic understanding of Jesus, church and eschatology. In Chapter Ⅳ I will take a look into how Anabaptist christians keep their faith and what is the meaning of following Jesus in their daily life. Through this study we reconfirm that first, Jesus is not only the savior and the object of worship, but also the model of Christian life who suggests the standard and example of living as a Christian, and so Christians have to live following Jesus church. Second, it is not right to be in collusion with social status, social wealth, and social power which makes christian fail to live as a witness. Rather, christians are called to struggle against them. Third, the core value in Kingdom of God and Gospel is peace, and therefore even if there are lots of violence and segmentation in the world, Christian has to focus on finding alternative ways in making a peace. I explained the basic direction of following Jesus: living as people of Kingdom of God, practicing of jubilee, living nonviolently and living a life of love and nonresistance. In spite of being persecuted by the Catholic churches and Protestant nations and churches, Anabaptists have lived following Jesus. Korean ministers, Christian education scholars, and all Christians should learn the essence of faith and church from their lives so that they might help Korean Church recover trust from Korean society.