급변하는 현대사회의 경영 환경과 불확실성 속에서 조직의 성과를 최대한 높이기 위한 리더십 중 하나가 코칭리더십이다. 뷰티산업분야 중 피부미용 서비스를 담당하는 구성원의 안정적 관리는 산업체의 경쟁력을 확보하는데 중요한 현실이다. 따라서 본 연구에서는 피부관리사의 코칭리더십이 상사신뢰와 성장욕구 및 이직의도에 미치는 영향을 검증함으로써 피부미용사의 인적관리 프로그램 마련의 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 광주, 전남지역 피부미용사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 윈도우용 SPSS 21.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 상관관계 분석, 선형회귀분석을 실시하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 코칭리더십이 상사신뢰에 미치는 영향을 검증한 결과 코칭리더십의 관계(β=.516, p<.001), 방향제시(β=.171, p<.01), 평가(β=.161, p<.01)가 상사신뢰에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다 둘째, 코칭리더십이 성장욕구에 미치는 영향을 검증한 결과 코칭리더십위 관계(β=.269, p<.01), 평가(β=.246, p<.001), 방향제시(β=.175, p<.05)가 성장욕구에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다 셋째, 코칭리더십이 이직의도에 미치는 영향을 검증한 결과 코칭리더십의 방향제시(β=-.346, p<.001), 개발(β=-.148, p<.05)이 이직의도에 통계적으로 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 상사신뢰가 이직의도에 미치는 영향을 검증한결과 상사신뢰(β=-.440, p<.001)는 이직의도에 통계적으로 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 성장욕구가 이직의도에 미치는 영향을 검증한 결과 성장욕구(β=-.305, p<.001)는 이직의도에 통계적으로 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 피부미용분야에 코칭리더십을 적용하되 상사의 신뢰를 높일 수 있는 방안과 개인의 성장욕구를 높이는 다양한 동기부여 방법을 프로그램화 하여 운영한다면 치열한 뷰티산업 경쟁에서 좋은 결과를 나타낼 수 있을 것이라 사료된다.
In continuously changing and uncertain management environment of modern society, one of leadership factors to maximize results of organizations is coaching leadership. Stable management of estheticians who are charge of skin care service is very important to secure competitive power in beauty industry. Therefore, this study aimed to examine the effects of coaching leadership of estheticians on boss trust, growth needs and turnover intention and provide basic data for development of a human resources program. The subjects of the study were estheticians in Gwangju and Jeonnam and interviewed with the use of a questionnaire. With the use of SPSS 21.0, this study conducted a frequency analysis, an exploratory factor analysis, a correlation analysis and a linear regression analysis, and the results are presented as follows: First, as for the effects of coaching leadership on boss trust, it was discovered that relations in coaching leadership(β=.516, p<.001), presentation of directions(β=.171, p<.01) and evaluation(β=.161, p<.01) had a statistically significant positive(+) effect on boss trust. Second, as for the effects of coaching leadership on growth needs, it was discovered that relations in coaching leadership(β=.269, p<.01), evaluation(β=.246, p<.001) and presentation of directions (β=.175, p<.05) had a statistically significant positive(+) effect on desire for growth. Third, as for the effects of coaching leadership on turnover intention, it was discovered that presentation of directions(β=-.346, p<.001) and development(β=-.148, p<.05) had a statistically significant negative(-) effect on turnover intention. Fourth, as for the effects of boss trust on turnover intention, it was discovered that boss trust (β=-.440, p<.001) had a statistically significant negative(-) effect on turnover intention. Fifth, as for the effects of growth needs on turnover intention, it was discovered that growth needs(β=-.305, p<.001)had a statistically significant negative(-) effect on turnover intention. Therefore, when coaching leadership is applied for skin care service, if diverse motivation methods that can enhance boss trust and growth needs are developed, it is suggested that good results can be obtained in fierce competition of beauty industry.