본고는 공자의 수양론에서 감정이 차지하는 중요성, 그리고 『논어』에서 인간의 가치판단과 밀접히 연관된 호오의 반응이 다양한 상황 속에서 일어나는 구체적 감정들과 어떠한 관계를 맺는가 하는 문제를 중심으로 공자의 윤리적 감정관을 논의한다. 1)고대 중국철학에서 한 사람을 다른 사람들로부터 구별시켜주는 그 사람만의 독특한 성격을 의미하기도 하는 정(情) 개념은 그 주요한 구성요소로서 호오희로애락 등의 정서적 반응을 포함하며, 누군가가 특정 대상에 대해 어떠한 감정적 반응을 일으키는가 하는 것을 살피는 일은 겉으로 드러나는 언행에 의해 가려질 수도 있는 그 사람의 진정한 됨됨이를 파악하는데 결정적인 역할을 한다. 2)『논어』의 군자는 보통 사람들과는 다른 몇 가지 정서적 경향성을 지닌다. 그는 분노와 같은 몇 가지 “부정적”인 감정들을 특정한 경우 느끼지 않거나 혹은 잘 억제하지만, 한편으로는 부모의 사랑에 대한 감사와 존경, 부모의 안녕에 대한 걱정, 부모의 불행에 대한 슬픔 등과 같은 풍부한 정서적 감수성을 지니는 사람이기도 하다. 3)한편 이러한 다양한 감정들은 욕망과 혐오, 혹은 좋아함과 싫어함이라는 넓은 의미의 감정과 모종의 위계적 관계를 맺고 있는 것으로 보인다. 『좌전』에서 호오와 희로애락의 관계를 생성론적 관점에서 설명하는 반면 『논어』에서는 이 둘을 각각 포괄적 반응과 구체적 감정이라는, 한 대상에 대해 두 가지 층차에서 이루어지는 서로 다른 종류의 정서적 경험이라고 본다. 이러한 호오와 희로애락에 각각 상응하는 특정 대상의 좋음 혹은 나쁨이라는 일반적인 가치론적 평가와 해당 대상의 다양한 측면을 아우르는 보다 자세하고 구체적인 가치평가가 존재한다는 생각으로 이어지며, 인간의 정서적 반응과 가치판단 간에 밀접한 연관관계가 존재한다는 공자의 입장은 『논어』의 군자로 하여금 소인과는 다른 대상들을 자신의 욕구와 혐오의 대상으로 삼아 도덕적으로 바람직하고 모범적인 정서적 경험을 누릴 수 있도록 하는 이론적 바탕을 제공한다.
In this paper, I discuss Confucius’ ethical view of emotion focusing on two aspects: 1) the importance of emotion in his view of character cultivation, and 2) how one’s desire and aversion (hàowù) intertwined with one’s evaluative attitudes play a pivotal role in organizing particular emotional reactions in various situations. Specifically, I argue for the following three theses: First, in ancient China the concept of qíng as one’s character that distinguishes its possessor from others includes one’s emotional reactions such as liking, disliking, joy, anger, sorrow, and pleasure as its important constituents; and seeing what kinds of emotional reactions one is prone to have for certain objects often reveals what kind of person one truly is despite the influence of his words and behaviors. Second, the morally cultivated nobleman in the Analects has some unique emotional tendencies: On one hand, the nobleman in the Analects does not feel, or at least restrains himself from indulging in, certain dissociating emotions such as anger or indignation towards his parents. On the other hand, though, he is not merely a person of equanimity; he is rather a person of rich emotional experiences involving gratitude and respect for his parents’ love, worry about threats to his parents’ welfare, sorrow for his parents’ misfortune, and so forth. Third, in ancient Chinese philosophical texts, these various emotions seem to be in some sort of hierarchical relationship with desire and aversion or liking and disliking. While the Zǔozhuàn explains this relationship as if the former is generated from the latter, the Analects regards them as two different kinds of emotional reactions to a certain object, experienced respectively on the lower level of the generic responses of liking and disliking and the higher level of particular emotions. This idea, combined with Confucius’ view that one’s emotional reactions of liking and disliking are deeply intertwined with one’s evaluative thinking, leads to another idea that there exist two kinds of evaluative assessments corresponding to two levels of emotional experience, viz. the generic evaluative assessment of certain things’ favorable or unfavorable attributes and more detailed, concrete evaluation of the same things involving their assessment in various aspects. In addition, Confucius’ view of emotional reactions as closely intertwined with one’s evaluative judgment enables Confucius’ nobleman to choose different things than the petty man would do as the proper objects of his liking and disliking and enjoy morally desirable and exemplary emotional experience.