본 연구에서는 소비자의 생활양식에 따라 소비자집단을 분류하고 이들의 웰빙 제품 구매빈도, 구매후 만족도, 재구매의사에 차이가 있는가를 검증하였다. 조사대상은 만 20세 이상 남녀 소비자로서 서울 및 수도권에 거주하는 소비자로서 편의표집을 통해 자료를 수집하였다.첫째, 소비자들은 웰빙 곡식, 웰빙 헬스레져, 웰빙 음료와 웰빙 채소를 자주 구매하는 반면 웰빙 의류, 웰빙 공기청정기, 웰빙 쌀은 자주 구매하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 기혼 소비자가 대체로 웰빙 곡식과 채소를 자주 구매하는 반면 미혼 소비자는 웰빙 음료와 웰빙 헬스레져를 자주 구매하는 것으로 나타났다. 또한, 여성 소비자가 웰빙 의류, 화장품을 자주 구매하는 반면 고령 소비자는 웰빙 의류, 헬스레져를 자주 구매하는 것으로 나타났다. 소비자들은 웰빙 채소, 의류, 화장품의 경우 가격이 비싸더라도 구매할 의지가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 대체로 환경건강추구과시구매형 소비자 집단이 웰빙 제품 구매빈도, 만족도, 재구매의지가 높은 것으로 나타났다. 비환경새로움 추종형 집단은 웰빙 음료와 화장품 구매에 적극적인 것으로 나타났다. 건강최우선중도형 집단의 웰빙 음료, 헬스레져 구매빈도가 높았고 동시에 그들의 구매 후 만족도와 재구매의사도 높았다. 웰빙제품 구매빈도, 구매만족도, 재구매의사는 비건강고립형, 환경추구비과시구매형 집단에서 대체로 낮은 것으로 드러났다.
This paper classifies several comsumer groups based on their different life styles, and then investigated whether those groups differ in the purchase frequency, satisfaction after purchasing, and repurchase intention. A total of 224 male and female consumers older than 19 years old who live in and near Seoul were collected using survey questionnaire. The following is the summary of the main results. First, consumers purchase well-being cereal, health and leisure, beverage, and vegetable frequently, but do not purchase frequently well-being clothing, air-cleaner, and rice. Second, married consumers are more likely to purchase well-being rice and vegetables, while non-married consumers are less likely to purchase well-being products of beverage and healthleisure. In addition, female consumers are more likely to purchase well-being products of clothing and cosmetics, while old consumers are more likely to purchase well-being products of clothing and healthleisure. Consumers are willing to purchase well-being products of vegetable, clothing, and cosmetics even though their prices are high compare to non well-being products.Third, the group of “pro-environmentalconspicuous” showed high level in the purchase frequency, satisfaction, and intentions to repurchase. The group of “non-environmentalseeking new” are more enthusiastic to purchase well-being beverage and cosmetics. The group of “health seekingneutral” purchase frequently well-being beverage and healthleisure. In addition, both level of their satisfaction after purchasing and intentions to repurchase are high. The purchase frequency, satisfaction, and repurchase intention of well-being products are low in the group of “negative lifeisolated” and “pro-environmentnon-conspicuous”.