본 연구는 심리운동에 관련된 국내의 논문을 분석하여 구체적인 심리운동 프로그램의 연구동향을 알아보는데 그 목적이 있다. 연구방법으로는 심리운동 관련한 중재 연구 23편을 고찰하여 각 연구의 일반적인 특성, 독립변인 특성, 그리고 종속변인 특성으로 나누어서 분석하였다. 구체적으로 연도별, 학술지별, 장애유형별, 연령별, 인원수, 실험설계 유형별로 분석하였다. 독립변인 관련 특성으로는 중재 실시 방법, 중재기간, 중재회기수, 회기당 중재 시간, 주당 중재 횟수로 나누어서 분석하였다. 종속변인 관련 특성으로는 사회성 기술, 운동능력, 행동문제, 의사소통, 복합변인 언어성으로 구분하여 그에 따른 검사도구를 제시하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 독립변인의 경우 년도별로 2015년에 5편으로 연구가 가장 활발히 진행되었으며, 지적장애 대한 연구가 가장 많이 이루어졌으며, 연구대상 연령은 5세가 가장 많았다. 인원수는 3명 대상이 가장 많았다. 둘째, 중재실시 방법은 심리운동 프로그램이 9편으로 가장 많았고, 중재기간은 12주, 중재회기수는 12회, 회기당 중재 시간은 50분, 그리고 주당 중재 횟수는 2회가 가장 많이 이루어진 것으로 나타났다. 셋째, 종속변인의 경우 복합변인이 10편으로 가장 많았고, 측정검사도구는 변인에 따라 매우 다양한 도구들이 사용되었다. 연구실험 설계는 실험-통제 집단 설계가 가장 많았으며, 통계검증방법은 실험-통제 집단 설계의 Wilcoxon 부호 서열검증, Mann-Whitney U 검증과 t-test가 가장 많은 것으로 나타났다. 마지막으로 심리운동 효과성 비교를 위한 메타분석을 후속연구로 제안하였다.
The purpose of this study is to review Korean experimental studies on the psychomotorik program with people with disabilities. As a research method, 23 intervention studies related to psychological movement were examined and analyzed by dividing them into general characteristics, independent variable characteristics, and dependent variable characteristics of each study. Specifically, by year, academic journals, disability type, age, number of people, type of experiment design were analyzed. The characteristics of the independent variables were analyzed by the method of intervention, duration of intervention, number of intervention sessions, intervention time per session, number of intervention per week. The characteristics of subordinate variables were divided into social skills, athletic ability, behavioral problems, communication, and verbal language. The results of the study are as follows. First, in the case of independent variables, the research was most actively conducted in 2015, and the most researches on developmental disorder were performed, and the age of study was 5 years old mostly conducted. The number of people was the most in three people. Second, the method of intervention was psychological exercise program with 9 researches, the mediation period was 12 weeks, the number of intervention sessions was 12, the intervention time per session was 50 minutes, and the number of intervention was 2 times . Third, in the case of subordinate variables, composite variable was the most frequent 10 researches, and various tools were used according to the variables. The most experimental and control group design was used for the design of experimental design. The statistical validation method was Wilcoxon code sequence verification, Mann-Whitney U verification and t-test. Lastly, meta - analysis was suggested as a follow - up study. for the comparison of effectiveness of psychological exercise