花潭 徐敬德(1489~1546)은 朝鮮 전기의 대표적인 유학자로, 隱者적 삶을 살며, 독자적인 氣哲學을 수립한 독특한 철학자이다. 花潭은 생애 중에 몇 차례 조정에 벼슬할 기회가 주어졌음에도 불구하고 이를 고사하고 일생을 시골의 은둔선비로 지냈다. 花潭은 인격의 부단한 수양을 요구하였으며, 인생의 최고 경지의 도달은 도와 하나가 되는 것이라고 생각하였다. 그리고 사회적 문제에서 출발하여 자유를 논하였고, 사회적 속박뿐 아니라 육체적 욕망에서 벗어나려 하였다. 미적인 인생관을 갖고 산다는 것은, 일상생활과 사물을 대할 때에 그 대상의 유용성이나 이익이 되는 부분을 분석하기 보다는, 직관적 인식으로 사사로운 관심이나 욕망을 초월하는 것이다. 그리고 그 사건과 사물에 대해 관조적 태도를 취함으로써, 직관적 인식을 통해 아름다운 인생을 살 수 있게 되는 것이다.
花潭은 보편의 원리인 氣가 곧 개체의 원리이며, 현상의 세계 역시 氣로 구성되어 있다고 생각했다. 花潭 徐敬德 氣哲學의 審美意識은 자연의 이치를 통해, 氣에 접근해 들어가는 인식과정에서 찾을 수 있는 美感으로, 세 가지를 들 수 있다. 첫째, 花潭은 氣를 湛然虛靜한 太虛로 파악하였고, 虛卽氣라고 보았다. 太虛는 마치 고요하여 아무런 움직임이 없는 것 같지만 사물의 운동을 일으키는 근원의 미를 갖추고 있다. 湛然虛靜한 마음이 주재가 되어 인식능력을 최대한 발휘하면, 物을 주재하여 그 속에 담긴 理를 체득하는 즐거움을 누릴 수 있다. 虛卽氣의 湛然虛靜적 美感은 주체의 虛心坦懷한 마음이 객체의 허무와의 조화를 이루는 美感이다.
둘째, 花潭은 氣는 있지 않은 데가 없고(無乎不在), 이르지 않은 데가 없다.(無乎不到)고 했다. 花潭은 인간의 본성 또한 虛한 동시에 誠(實)한 존재로 규정한다. 花潭에게 있어서 神은 주체에 내재된 정신의 昇華이다. 花潭의 理氣의 合一은 감성적 자연계와 이성 윤리적 본체계가 나뉘지 않으며, 오히려 상호 침투하고 부합되어 일치하는 것이다. 理氣合一의 象外神遊적 美感은 現象界를 초월한 審美와 도덕이 合一된 美感이다. 셋째, 花潭에게 있어 氣의 작용인 機自爾는 微妙한 법칙으로 기능하는 理之時와 짝해서 따른다. 機自爾의 機는 生化하는 생명의 미와 관련되고, 생명으로부터 출발해서 우주와 인생 본체가 고도로 生氣의 미에 이르게 한다. 그리고 理之時의 太極 지혜가 사람 생명의 물질 층위에서 우주와 인생의 정신철학, 예술철학 층위로 승화되어 生氣가 순환하도록 도와주는 것이다. 機自爾 理之時의 生化적 美感은 자연만물과 인간의 약동하는 生命의 근원에 대한 美感이다.
종합하여 보면, 예술창작의 요건으로 사욕 없는 湛然虛靜적 마음이 중시되며, 現象界를 뛰어넘어 象外神遊적 신묘한 예술 경지에서 자유로이 노니면서 눈앞에 있는 外物을 대할 때라야, 비로소 外物과 나 사이에 生氣가 발동하게 된다. 氣가 본체로부터 신묘한 기운을 타고 聚散하여 만물에 變化無雙함을 이루듯이, 花潭 氣哲學의 審美意識은 우주의 機自爾함과, 그에 내재된 조화로운 理之時가 합일된 최고의 미적 경지이다.
Hwadam Seo Gyung-Duk(1489~1546) is a representative Confucian scholar of the Joseon dynasty. He is a unique philosopher who has lived a hermetic life and established his own Chi Philosophy. Hwadam spent his entire lifetime living in a rural hermit, despite the fact that he had been given the opportunity to make some adjustments during his lifetime. Hwadam demanded the constant restoration of personality and thought that reaching the highest level of life was one with enlightenment. He started from social problems and discussed liberty, and tried to escape not only social bondage but also physical desire. Living with an aesthetic view of life transcends personal interest and desire by intuitive perception, rather than analyzing the usefulness or profit of the object in dealing with everyday life and objects. By taking a contemplative attitude toward the event and things, it is possible to live a beautiful life through intuitive perception.
Hwadam thought that a universal principle of Chi is the very principle of individual; also, the world of phenomenon is consisted of Chi. Chi Philosophy of esthetical receiving sense esthetical perception of Hwadam, there are three for esthetical perception that can feel in in approaching the recognition process into spirit. First, Hwadam identified the Chi as the Tae-heo(太虛) that was Dam-yeon- heo-jeong(湛然虛靜), saw as empty is Chi(虛卽氣). Tae-heo(太虛) seems as if there is no movement in silence but is equipped with beauty of source that causes the movement of the things. If Dam-yeon-heo-jeong (湛然虛靜) mind is the presiding demonstrate awareness as much as possible, to preside over things (物) can enjoy the pleasure to acquire the li(理) contained therein. Dam-yeon- heo-jeong(湛然虛靜)'s esthetic sense of empty is spirit(虛卽氣). It is the subject of a candid mind of vanity and objects of the harmony achieved.
Second, Chi is in everywhere(無乎不在), reach everywhere(無乎不到). Hwadam defines human nature also as empty and sincere presence at the same time. According to Hwadam Shen(神) is the sublimate of the sprit(精神) inherent in the subject. Moral state of Hwadam is the very stage of aesthetic, unity of aesthetic and moral. Li and Chi's unity of Sang-wae-sin-yu(象外神遊)'s esthetic sense(美感) is the unity of aesthetic appreciation which is transcending the phenomenal world and Tao. Third, the effect of Ki-ja-ee(機自爾) shall be subject to mate with the Chi of Li-ji-si(理之時) that functions as a subtle laws. Ki(機) of Ki-ja-ee(機自爾) is related to the reviving beauty of life, depart from life and leads the universe and life body to highly animated beauty. And wisdom of Tae-heo of li-ji-si(理之時) is sublimated in the top of the universe and the life Chi of philosophy, philosophy of art layer above material layers of human life to help circulation of vitality. Esthetic sense of revival of Ki-ja-ee(機自爾) Li-ji-si(理之時)'s esthetic sense is about life that all things in nature consistent of eternal life.
Taken together, unselfish Dam-yeon-heo-jeong(湛然虛靜) mind is focused for the requirement of artistic creation, only when facing things at outside(外物) while strolling freely in the stage of mysterious and marvelous art of Sang-wae-sin-yu (象外神遊) beyond the phenomenal world, vitality between things at outside(外物) and me finally activated. As spirit achieve the kaleidoscope of everything by the chwisan(聚散) with taking mysterious and marvelous energy from the body, esthetical awareness of Hwadam chi philosophy is the best aesthetic stage with unity of Ki-ja-ee(機自爾) of universe and the inherent harmonious Li-ji-si(理之時).