창작 판소리는 2000년대 이후 젊은 소리꾼들에 의해 생명력을 유지하고 있다. 특히 중요무형문화재 제5호 판소리 이수자 이자람은 창작 판소리 <사천가>를 선보이며 국내는 물론 해외에서도 큰 반향을 일으켰다. 창작 판소리는 전통 판소리에서는 시도되지 않은 새로운 상황을 만들어 주고 있다. 사설과 소재가 다양하고 현대인들의 감각에 어울리고 언어자체도 쉬워졌다. 따라서 많은 사람들이 보다 쉽고 재미있게 판소리를 접하고 느낄 수 있게 되었다.
<사천가>와 같은 창작 판소리는 교육적으로 활용될 수 있는 가능성이 있음에도 불구하고 교육연극, 교육뮤지컬, 교육영화에 비해 교육적 활용이 전무후무한 상태이다. 판소리 자체에 대한 전문적인 교육 외에는 학교 교육 내에서 창작 판소리를 교육적으로 활용한 사례는 없었기 때문이다. 또한 어린이를 위한 교훈용 판소리나 옛 이야기를 재구성해서 다시 보고 듣고 즐기는 것 외에 학교 교육 내에서 창작 판소리를 활용한 교육모델은 없다. 따라서 창작 판소리를 활용한 교육적 활용에 대해 고찰해 보고자 하였다.
먼저, 최근에 이르기까지 나날이 심각해지는 학생들의 문제를 근본적으로 해결할 수 있는 방안으로 인성교육의 중요성을 인지하고, 인성교육을 위한 중요한 교육으로 가치교육을 설정하여 1966년 D. Oliver와 J.P. Shaver가 개발한 법리적 탐구교수 모형으로 창작 판소리 <사천가>를 활용한 가치전략 발문 사례를 제시하였다. 특히, R.T. Hyman이 제시하는 가치에 관한 발문전략을 4가지 목적으로 나누어 <사천가>에서의 물질만능주의, 외모지상주의, 학력지상주의를 토대로 가치 분석에 관한 발문, 느낌 또는 태도 구명, 가치갈등 해결, 자신의 입장 확립 순으로 각 장면에 나타난 양상을 분석하였다. 그리하여 <사천가>의 주제인 선하면서 동시에 살아가기 어려운 현실사회에 대한 비판을 가치교육의 모델로 제시하고자 하였다.
하지만 창작 판소리를 교육적으로 활용하는 데 있어 극복해야 할 것도 있다. 연극이나 영화와 같은 장르와는 달리 스토리 보드를 직접 만들고 역할극을 하거나, 촬영하는 등 전 단계에 걸쳐 직접 구성 뿐 아니라 체험하고 경험하는 방식으로서의 협동적인 모둠형태는 교육에서는 제한적이다.
아직 창작 판소리의 교육적 활용은 미흡한 상태다. 하지만 <사천가>와 같은 창작 판소리는 잠재적 대상의 범위가 다양하고 전 연령층에 걸쳐 교육이 가능한 우리의 이야기와 소리라는 측면에서 교육연극, 교육뮤지컬에 이어 다양한 교육적 활용이 가능리라 기대된다.
앞으로 판소리가 단순히 원형유지를 통한 전승이 강조되어야 할 장르가 아니라 다른 문화예술장르와의 협력적 관계를 유지한 채로 교육모델을 개발할 수 있는 장르로서 다양한 시도가 이루어졌으면 하는 바람이다.
Created Pansori has been maintaining the vital power by young singers since 2000s. Especially, Lee Ja-Ram, important intangible cultural asset No.5 Pansori completer, brought about a great sensation both in Korea and abroad by showing the created Pansori <Sacheonga>. This created Pansori made a new situation not attempted in traditional Pansori, which was original. Editorials and materials were various and it matched with modern people’s sense and language was easy. Accordingly, many people could contact and feel Pansori more easily and interestingly.
Although created Pansori such as <Sacheonga> had the possibility of being used for education at this time, the educational utilization was rare compared to educational play, educational musical, and educational film because there was no case that created Pansori was used educationally in school besides the professional education on Pansori itself. Also, there was no educational model that used created Pansori in school curriculum besides instructive Pansori for children or recomposing old stories to see, listen, and enjoy again. Accordingly, it was intended to consider the educational utilization using created Pansori.
First, the importance of character education was recognized as a plan to solve the students’ problem fundamentally which becomes serious day by day, and the value education was set up as an important education for character education and the value strategy epilogue case was presented which used created Pansori <Sacheonga> through the juridical exploration teaching model developed by D. Oliver and JP. Shaver in 1996. Especially, the epilogue strategy about value presented by R.T. Hyman was divided into 4 objects and the aspects appearing in each scene were analyzed in order of epilogue on value analysis, feeling or attitude, solving value conflict, and establishing one’s position based on materialism, lookism, and academic supremacy at <Sacheonga>. Then, the criticism of real world where it was hard to live, which was the theme of <Sacheonga>, would be presented as a model of value education.
However, there was obviously a limit in utilizing created Pansori educationally. It was restrictive in cooperative assorted education as the manner of directly organizing and experiencing throughout all steps such as directly making the story board, doing role play, and filming unlike the genre such as play or movie.
The educational utilization of created Pansori is poor yet. However, created Pansori such as <Sacheonga> has a variety of potential targets and our story and sound that can be educated for all ages. Accordingly, it is expected to diversely be used for the educational purpose following the educational play and educational musical.
It is hoped that various attempts will be done to develop the educational model while Pansori is maintaining the cooperative relationship with other cultural art genres rather than the genre to be transmitted and passed down simply in the future.