메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
세계음악학회 음악과 문화 음악과 문화 제37호
발행연도
2017.1
수록면
103 - 126 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The film <Melancholia(2011)> depicts a human being confronted with an inevitable end due to the collision of a planet and the earth. The prologue consists of 17 images linked at a very slow speed, and Part 1 & 2 are about two sisters, Justin and Claire, who deal so differently about the destiny. The film <Melancholia> provides a very rare example of a movie, which follows the structure and development of music from the historical perspective. Similar to the music drama, <Tristan und Isolde> composed by Richard Wagner (1813-1883), the prologue and two-part structure of <Melancholia> not only recreates the overall structural similarity but also the 'leitmotive method' of <Tristan und Isolde> in the prologue of the movie. In other words, the film uses a very musical technique called 'leitmotive' and connects the shots and images from the subsequent scenes to 'visual leitmotive' in the prologue. The connection between the film <Melancholia> and Wagner's <Tristan und Isolde> is not only based on the level of musical technique and form through 'leitmotive' but also reinforced by the aesthetics of 'apocalypse' and 'self-destruction' from the philosophical stand. In conclusion, this paper examines how the director, Lars von Trier, depicts human reaction to the 'apocalypse,' in comparison to the 'End' represented by Wagner in his music.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0