이 연구는 미국특수교육협회(CEC, 2013)에서 제시된 전환교육 전문가에게 요구되는 수행능력 기준을 기초하여 표준화 과정을 거쳐 마련된 전환교육 전문가에게 요구되는 직무수행능력 기준(박영주, 2017)에 대해 교사들이 어느 정도 학교에서 실천능력을 가지고 있는지 조사하고, 학교가 교사들의 전환교육 직무수행능력에 대한 실천능력을 발휘하는데 어느 정도 지원역량을 갖추고 있는지 밝히는데 연구의 목적을 두었다. 연구의 목적을 이루기 위해 대구, 경북 지역의 특수학교에 근무하는 교사를 대상으로 무선할당 방법으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 전환교육 직무수행능력 기준에 대한 교사의 실천능력 수준에 대해서, 교사들은 전환교육 전문가들에게 요구되는 직무수행능력 7개 영역 61문항 기준에 대한 실천 정도는 평가, 교육과정 콘텐츠 지식, 프로그램 서비스 결과, 전문성과 윤리영역에서 보통 보다 약간 높은 실천을 하고, 연구와 조사, 리더십과 정책 영역에서는 보통 보다 약간 낮은 실천을 하고 있다. 교사의 실천능력의 차이에서는 성별에서 남자교사가, 담당학급에서 전공과와 중등담당교사가, 경력과 연령에서는 경력과 연령이 높은 교사가, 소지자격에서는 특수직업교사가 실천능력이 높았다.
둘째, 전환교육 직무수행능력 기준을 실천하는데 학교의 지원역량 수준에서, 교사들은 학교의 지원역량 수준을 높게 인식한다. 14개의 학교의 지원역량 가운데 전환교육 직무수행능력 실천의 가치 인식, 지역사회 중심 전환교육 프로그램의 중요성 인식, 그리고 학교장의 전환 프로그램 중요성 인식이 가장 높게 인식하고 있다.
셋째, 학교의 지원역량이 전환교육 직무수행능력의 실천에 얼마나 영향을 미치는지에 관한 부분에서, 학교의 지원역량과 교사의 실천능력 간은 다소 높은 상관관계를 가진다. 영역별로는 프로그램 서비스 결과 및 교육과정 콘텐츠 지식과는 높은 상관을 가진다.
The purpose of this study is to investigate the degree of practical ability of teachers in terms of job performance standards required to transition specialists and to clarify the extent to which the school has the capacity to support the practical abilities of teachers. In order to achieve the purpose of the study, we conducted a questionnaire survey for teachers working in special schools in Daegu and Gyeongbuk provinces. The results of the study are as follows.
First, regarding the level of teacher 's ability to perform the transition education job performance standard, the teachers showed that the degree of practice on the job performance required for the transition education specialist was slightly higher than usual in the area of evaluation, curriculum contents knowledge, program service results, professionalism and ethics, and in the areas of research and research, leadership, and policy, they are practicing slightly lower than usual. In the difference of practical ability of teachers, male teachers in gender, post-class teachers and secondary teachers in charge class, teachers with higher career and age in career and age, and special vocational teachers in possession, the ability to practice was high. Second, at the implementing capacity level of the school, teachers recognize highly the level of implementing capacity of the school. Among the 14 implementing capacities, recognition of the value of the transition education job performance ability, awareness of the importance of the community-centered transition education program, and recognition of the importance of the transition program of the school principal are recognized the highest.
Third, there is a somewhat higher correlation between the implementing capacity of the school and the practical ability of the teachers in terms of how the school 's implementing capacity influences the performance of the transition education. There is a high correlation between program service results and curriculum content knowledge.