전통사찰에는 주불전을 비롯해 주요 전각의 벽면에 벽화들이 단청으로 화려하게 장엄되어 있다. 이같은 장엄벽화는 제작 당시의 원위치를 유지하고 있다는 점에서 이동 가능한 걸개그림의 불화에 비해 중요한 의미를 갖는다. 그럼에도 불구하고 벽화를 그린 화승 개인은 물론 그룹의 실체를 파악할 수 있는 일차 원형자료는 극히 드물다.
그런데 일반적으로 사찰 건물의 창건이나 중수, 건물의 대대적인 보수를 실시할 때 단청불사 작업도 불가피하게 이뤄질 수밖에 없다. 단청불사가 행해질 때 불전 내 봉안하는 불화 제작도 유사시기에 이뤄지는 경우가 적지 않다. 아마도 경제적인 문제와 참여하는 화승 및 장인들의 수급 문제가 주요인으로 작용하였기 때문일 것이다. 그렇다고 본다면 사찰 중수 및 단청 불사시 건물에 부속적으로 속하는 벽체를 꾸미는 장엄벽화 역시 유사시기에 이뤄졌을 가능성이 높다. 이 점은 바로 단청장 그룹이나 불화를 둘러싼 화사그룹들이 장엄벽화에도 관여하였을 가능성을 간접적으로 시사한다.
따라서 이 글은 조선후기 영남지역 전통사찰 가운데 범어사, 통도사, 운문사, 불국사, 신흥사 등의 벽화들을 대상으로, 주불전 및 주요 전각의 장엄벽화의 특징과 불사동향을 살펴보고, 그 벽화를 둘러싼 화사집단에 대해 살펴보았다. 첫째, 범어사 대웅전 전각의 벽화는 임한ㆍ민휘계열 작품들과 공통점이 엿보인다. 둘째, 통도사는 18세기 전중기 불화불사는 임한그룹이 통도사․석남사․운문사․표충사 등에서 대대적인 활약을, 중후기에는 두훈이 단청 및 괘불 제작에 주도적 역할을, 후말기에는 포관과 유성, 지연그룹의 활약이 보여, 각 그룹들이 단청 및 벽화에 참여하였을 가능성을 무시할 수 없다. 셋째, 운문사 는 1654년 대웅전이 중건된 이후 적어도 18세기 전반 이전에 통도사와 은해사권역의 화사들이 벽화에 관여하였을 가능성이 있다. 넷째, 불국사 대웅전 후불벽의 사천왕벽화(1769년경)는 지첨을 비롯 포관, 유성이 관여한 것이다. 따라서 후불벽 뒷면 관음벽화도 이들 그룹에 의해 조성되었을 것으로 추정되며, 이들이 양산 신흥사 대광전 후불벽 뒷면의 관음벽화 제작에도 관여하였을 가능성을 열어두고자 한다.
In traditional Buddhist temples, there are main halls and also murals on the walls of major royal palaces decorated with dancheong splendidly and magnificently. This magnificent Mural has crucial meaning compared to scroll Buddhist paintings that are movable because it maintains the original position it had when it was made. Despite that, the primary original materials can be hardly found from which we can figure out the substance of monk painter individuals or groups that painted the mural.
Yet, in general, when extensive repair or remodeling or foundation of a Buddhist temple building is done, it should be conducted unavoidably to carry out a Buddhist project for Dancheong, too. When It was performed, Buddhist paintings enshrined inside the Buddhist sanctum were also drawn in the same period in many of the cases. It seems that financial reason or the procurement of monk painters or masters participating in it did work as the main factor. If so, when carrying out the remodeling of a Buddhist temple or Buddhist project for Dancheong, magnificent Mural used to decorate the wall belonging to the building adjunctively, too, should have been made in the same period, too. This indirectly implies the possibility that the master artisan’group of Dancheong or Buddhist painting artists’ group concerned in Buddhist painting may have been involved in magnificent Mural as well.
Accordingly, this study has examined murals in Beomeo Temple, Tongdo Temple, Unmun Temple, Bulguk Temple, and Sinheung Temple among the traditional Buddhist temples located in Yeongnam during late Joseon and investigated the painting styles of magnificent buddhist mural in main halls and major royal palaces and trends of Buddhist projects and estimated the Buddhist painting artists’ group concerned in the murals. First, the murals in Beomeo Temple’s Daewoongjeon have something in common with ImhanㆍMinhwi(敏輝)-line works. Second, about Tongdo Temple, the Imhan group, the masters of Yeongnam, took such an active part in Tongdo Temple, Seoknamsa, Unmun Temple, and Pyochung Temple regarding the Buddhist painting projects in the early to mid-18th century. and Pogwan(抱冠) group and Yuseong(有誠) group were active in late-18th century. Third, concerning Cheongdo Unmun Temple’s mural, this author opens the possibility that after the reconstruction of Daewoongjeon in 1654, or at least, in the early 18th century, the Buddhist painting artists of Eunhae Temple’s sphere did get involved in Unmun Temple’s mural centering around Cheoil under Imhan. Fourth, about the Four Deva’s images Mural drawn on the back wall where is enshrined buddhist statue in Gyeongju Bulguk Temple’s Daewoongjeon(around 1769), not only Jicheom(智瞻) but Pogwan and Yuseong did get involved. Avalokiteshvara Moral on the back of wall where is enshrined buddhist statue in royal palace, too, may have been made by this group. Based on that, this researcher suggests the possibility that they did get involved in Avalokiteshvara Mural on the back of wall where is enshrined buddhist statue in Sinheung Temple’s Daegwangjeon.