이 연구는 남북한교육의 수동 명의 특징을 살펴보고, 이를 극복하기 한 통일교육의 과제를 제시하는 데에 그 목이 있다. 남북한 교육의 수동 명은 을 무력화하는 보수 복고 략과 동맹세력을 포섭하는 개략으로 진행되었다. 남한의 반공교육은 1차 국가형 성기(1945-1960)의 일민주의 교육과 새교육 운동, 2차 자본주의 산업화시기(1961-1987)의 반공 교육과 개발주의 교육, 그리고 민주주의 시기(1987-재)의 3차의 수동 명기의 안보교육과 민주주의 교육을 통해 이러한 수동 명을 수행해왔다. 북한의 주체교육은 사회주의 교육기 (1945-1967)의 반미・반종 교육과 사회주의 교육, 생산기술교육, 주체교육 1기(1967-1994)의 주체교육과 민족제일주의 교육, 주체교육 2기(1994-재)의 주체교육과 실리주의 교육을 통해 마찬가지로 이와 같은 수동 명을 수행해왔다. 이러한 남북한 교육의 수동 명은 보수 근화와 지속성, 반복성과 유사성, 정교성, 사상과 정치의 우선성이라는 공통과 남한교육의 과 로부터의 결합, 배제와 포함, 참호, 지배헤게모니의 약화, 탈이데올로기성, 탈 국가 심교육체제, 북한 교육의 에서 으로, 획일성과 강제성, 항상성과 변용성, 지배 헤게모니의 심화, 이데올로기로성, 국가심교육체제라는 차이을 지니고 있다. 이로부터 도출되는 통일 교육에의 시사은, 수동 명의 방식으로의 통일교육에 한 비, 장기 지속 통일교육 랜의 필요성, 정교성을 지닌 통일교육, 남북의 차이에 따른 통일교육 략, 남한의 탈 수동 명을 기반으로 하는 통일교육 등을 들 수 있다.
The purpose of this study is to analyze anti-communism education in south Korea and Ju-che education in north Korea according to Gramsci's theory on passive revolution, and then to present a new direction of unification education. The passive revolution of south and north Korea's education which it meant the conservative and restoration strategy to disable the enemy on the one hand, the reform strategy to win over his side the allies on the other hand. Anti-communism education has been combined the other education policies such as democracy education in the formative period of nation(1945-1960) and modernization education in the period of industrialization(1961-1987), and unification education in the period of democratization (1987-the present). North Korea's education has changed from socialism education combined with technology education in earlier ages(1945-1967) to the first period of Ju-che education combined with nationalism education(1967-1994), to the second period of Ju-che education combined with utilitarianism. The characteristics of passive revolution of south and north Korea's education is conservative modernization, sophistication, dominant position of politics and ideology. The difference between south and north Korea's education is conjugation the bottom and the upper/from upper to bottom, war of position/homeostasis and variability, the weakness of dominant hegemony/the strongness of dominant hegemony. To synthesize, a new direction of unification education as follow: preparation for unification education as a passive revolution, a long term and continual unification education plan, unification education with elaborateness, separative unification education in south and north Korea.