이 연구의 목적은 중학교 기술·가정과 ‘제품의 구상과 만들기’ 단원에서 협동학습에 참여하는 소집단 구성원들이 문제를 해결해 나가는 과정에서 나타나는 학생들의 사회적 상호작용의 양상을 알아보는데 그 목적이 있었다.
연구 목적을 위하여 경기도 부천시 소재 중학교 2학년 남학생 2명, 여학생 2명의 수업과정을 녹화, 녹음하였다. 녹화, 녹음된 내용을 전사하고 현장 기록 노트, 체크 리스트를 컴퓨터에 기록하여 저장하였으며, 수집된 자료를 분석하고 분석 결과를 보충하기 위하여 면담을 하였으며, 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학교 기술․가정과 ‘제품의 구상과 만들기’ 단원의 협동학습에서 학생의 긍정적인 사회적 상호작용이 부정적인 사회적 상호작용보다 많이 나타났으며, 과제 상호작용이 인간관계 상호작용보다 많이 나타났다.
둘째, 협동학습에서 나타나는 학생의 긍정적인 사회적 상호작용은 소집단 구성원들이 공동의 문제를 해결하기 위하여 정보 요청하기, 정보 제공하기, 제안 요청하기, 평가 요청하기, 평가하기의 모습으로 나타났으며, 동료 학생의 의견에 동의하기, 참여 격려하기의 인간관계 상호작용이 나타났다.
셋째, 협동학습에서 나타나는 부정적인 사회적 상호작용은 과제 해결을 위한 소집단 구성원들이 서로 협동하여 과제를 해결하려고 하지 않고 소집단 활동을 아무 생각 없이 앉아서 지켜보고, 과제에는 관심 없이 재료나 공구로 장난을 하며 시간을 보내는 등의 부정적인 과제 상호작용의 모습이 나타났다. 그리고 나와 의견이 다른 사람의 의견을 받아들이지 못하고 거부하는 태도, 서로의 차이를 인정하지 못하며 적대시하는 부정적인 인간관계 상호작용이 나타났다.
넷째, 학생들의 성격이나 팀 내에서 맡은 역할에 따라 다양한 상호작용이 나타났으며, 학생들은 자신에게 친숙한 과제가 부여 되었을 때, 흥미를 갖고 활동함으로써 많은 사회적 상호작용이 나타났다.
The purpose of this study was to describe and understand aspects of social interactions between student and student showed in small group while they were solving the problems through the cooperative learning in the 'Ideation and Making the Product' unit of Technology - Home economics in junior high school.
For the observation of social interactions student-student, one junior high school in Bucheon, Gyeonggi-do was selected as the observatory group.
Observations and interviews were the main sources of this study. For this study, I chose 2 boys and 2 girls who were selected by quota selection, and recorded the process of the class having a camcorder and a cassette player. The observation was focused on the between student and student patterns of social interactions by their speeches and behaviors. To establish trustworthiness, multiple data were collected through triangulation of observation, interviews and audio/video recording.
The followings are the conclusion of our study.
First, in the unit of Technology - Home economics of the junior high school, cooperative learning of the 'Ideation and Making the Product', positive social interactions were more observed than negative attitudes and task-oriented interactions were higher showed than human relation-oriented interactions.
Second, students' positive attitudes in cooperative learning showed in types of asking question, proposing response, asking suggestion, asking evaluation and evaluating in part of task-oriented interaction. And in part of human relation-oriented interaction, students' attitudes showed in types of agreeing and encouraging small group members.
Third, students' negative attitudes in cooperative learning showed in types of sitting and doing nothing, just looking around and playing with other students in part of task-oriented interaction. And in part of human relation-oriented interaction, students' attitudes showed in types of rejecting a request and being hostile.
Fourth, according to students' personalities or roles of responsibility, various social interactions showed and there were more social interactions when students were given familiar theme to themselves.
As the results of the study, first of all, the teacher must help students take various interactions among themselves. Secondly, it is especially needed for to research teaching-learning methods which can make students achieve positive social interactions.