본 논문은 2015 개정 한문과 교육과정에서 ‘영역별 교수․학습 방법 및 평가’ 단계의 ‘한문의 독해’ 영역에서 활용할 수 있는 교수․학습 방법과 평가 방법을 안내하고자 했다. 핵심 개념인 ‘한문의 독해’와 관련하여 내용 요소별 교수․학습 방법은 다음과 같다.
․‘문장의 구조’를 학습할 때에는 문장 구조 분석하기, 어순에 유의하여 문장 독해하기, 허사의 쓰임에 유의하여 문장 독해하기, 비교․분석하기 등 다양한 교수․학습 방법을 활용할 수 있다.
․‘문장의 유형’을 학습할 때에는 비교․분석하기 등 다양한 교수․학습 방법을 활용할 수 있다.
․‘소리 내어 읽기’를 학습할 때에는 낭송하기 등 다양한 교수․학습 방법을 활용할 수 있다.
․‘끊어 읽기’를 학습할 때에는 토 달아 읽기 등 다양한 교수․학습 방법을 활용할 수 있다.
․‘내용과 주제’를 학습할 때에는 토의․토론하기, 역할 놀이 학습, 그림․만화 활용하기, 연극․방송 대본 만들기, 역사 신문 만들기, 가상 인터뷰하기 등 다양한 교수․학습 방법을 활용할 수 있다.
․‘이해와 감상’을 학습할 때에는 토의․토론하기, 역할 놀이 학습, 그림․만화 활용하기, 연극․방송 대본 만들기, 역사 신문 만들기, 가상 인터뷰하기, 다른 창작물과 비교하기, 감상문 쓰기 등 다양한 교수․학습 방법을 활용할 수 있다.
‘한문의 독해’는 ‘한문의 이해’ 영역에 해당한다. ‘한문의 이해’ 영역의 교수․학습 방법은 ‘한문의 활용’ 영역의 교수․학습 방법과 비교하면 기존의 교육과정을 통해서 이미 알려진 교수․방법들이 대부분이다. 위와 같이 ‘한문의 독해’ 영역의 내용 요소별로 제시한 교수․학습 방법은 새롭고 참신한 방법이기보다는 기존의 단위학교 한문 수업시간에 활용해 오던 방법들을 정리한 수준이다. 위에서 제시한 방법 이외에도 내용 요소별로 다양하고 창의적인 교수․학습 방법 적용이 가능하다. 그러나 여기서는 2015 한문과 교육과정에서 제시한 ‘교수․학습 방법 및 평가’에 대한 해설과 적용 사례 제시를 목적으로 했다. 또한 ‘비교․분석하기’, ‘토의․토론하기’, ‘역할놀이 학습’, ‘연극․방송 대본 만들기’ 등의 교수․학습 방법과 평가들은 ‘한문의 독해’ 영역뿐만 아니라 다른 영역에서도 활용이 가능하다. 그러므로 단위학교에서는 ‘교수․학습 방법 및 평가’를 하나의 영역이나 하나의 내용요소에 제한하여 활용하지 말고 다양하게 적용하여 활용할 수 있도록 한다.
This thesis aimed to guide methods of teaching․learning and evaluation that can be used in the area of ‘reading comprehension of Chinese characters’ in the ‘areal teaching․learning methods and evaluation’ of 2015 Revised Chinese Characters Subject Curriculum. teaching․learning methods by component related to the key concept ‘reading comprehension of Chinese characters’ are as follows.
․When learning ‘structure of sentences’, various teaching․learning methods such as analyzing sentence structure, reading sentence paying attention to word order, comprehension reading of sentence paying attention to the use of function words and comparing․analyzing can be used.
․When learning ‘type of sentences’, various teaching․learning methods such as comparing․analyzing etc. can be used.
․When learning ‘reading aloud’, various teaching․learning methods such as reciting can be used.
․When learning ‘reading by punctuating’, various teaching․learning methods such as reading by adding endings etc. can be used.
․When learning ‘contents and subject’, various teaching․learning methods such as having discussion․debate, role play learning, using picture․cartoon, making play scenario․broadcast script, making history newspaper, virtual interviewing etc. can be used.
․When learning ‘understanding and appreciation’, various teaching․learning methods such as having discussion․debate, role play learning, using picture․cartoon, making play scenario․broadcast script, making history newspaper, virtual interviewing, comparing with other creative works, writing a book report etc. can be used.
‘Reading comprehension of Chinese characters’ falls under the purview of ‘Understanding of Chinese characters’. When comparing to the teaching․learning methods for ‘Use of Chinese characters’, the majority of teaching․learning methods for ‘Understanding of Chinese characters’ have already been known through existing curriculum. As above, teaching․learning methods suggested by component for ‘Reading comprehension of Chinese characters’ are not new or original, and they are rather the summary of methods that have been used in the Chinese characters class of unit schools. Other than the methods suggested above, application of various and creative teaching․learning methods is available by component. However, this thesis intended to suggest explanation and application cases of ‘teaching․learning methods and evaluation’ suggested in the 2015 Chinese characters subject curriculum. In addition, teaching․learning methods and evaluation such as ‘comparing․analyzing’, ‘having discussion․debate’, ‘role play learning’, ‘making play scenario․broadcast script’ etc. can also be applied to other areas excepting ‘reading comprehension of Chinese characters’. Therefore, unit schools are advised to apply and use various ‘teaching․learning methods and evaluation’ instead of using them limited to a single area or component.