조선 말기 衛正斥邪로 널리 알려졌던 華西 李恒老에 대한 연구는 주로 儒學과 史學 분야에서 활발히 연구되었고, 이로 말미암아 그의 性理學說과 衛正斥邪思想은 학계에 공고히 자리를 잡았다. 그러나 文學 특히 漢詩는 오 백 여首가 넘는데도 불구하고 거의 연구되지 않았다는 점에서 연구의 착안점을 찾았다. 따라서 본 연구에서는 도학자로서의 학문과 사상에 기반을 둔 思惟世界가 형상화된 한시에 초점을 맞추어 분석 고찰해 보았다.
화서는 1792년(정조16년)에 양평 벽계에서 태어나서 평생을 居敬窮理의 수양과 실천을 통해 修學·講學·著述을 하며 당시대를 대표하는 山林의 칭송을 받았고, 정신적인 이상향을 추구하기 위해 꾸준히 금강산 등을 紀行하며 내면적 의식세계를 함양했다. 또한 孔子의 春秋大義와 朱子의 尊華攘夷, 宋時烈의 尊明排淸의 義理論을 바탕으로 衛正斥邪論을 완성해서, 조선 말기의 혼란한 시대에 적극적으로 대응하는 실천사상으로 승화시켰다.
따라서 화서의 居敬窮理의 삶과 학문ㆍ사상이 침잠되어 있는 시세계를 도학적 특징이 표출된 시를 중심으로 살펴보았다.
첫째, 道學者로서의 사유세계를 넓혀가는 源泉과 聖賢의 학문을 계승하고자 하는 의지를 들여다보았다. 성리학의 이치를 究明하여 太極과 理를 밝히고, 誠과 敬을 중심으로 存養省察하는 성리학자의 자세를 읊었으며, 朱子의 尊華攘夷와 宋時烈의 義理論을 계승하여 실천의지를 드러내었다.
둘째, 존화양이의 정신을 구현하여 累卵之危에 놓여있는 나라에 대한 걱정을 넘어 희망을 찾아보고자 하였고, 백성의 피폐함을 근심하고 나아가 救恤을 실천하는 愛民의 마음을 통하여 至治主義의 理想을 실현하고자 하였다.
셋째, 강화도와 금강산 紀行은 단순히 경승지를 찾은 유람일 뿐만 아니라, 格物致知하기 위한 學問修養의 일부였다. 忠節의 역사의 현장과 존경하는 스승의 발자취에서 節義를 본받고 法聖賢하려는 의미가 담겨 있었으며, 理의 관점에서 자연의 형상을 窮究하고자 하는 旅程이었음을 표현하였다.
이와 같이 화서의 시세계를 고찰함으로써 조선 말기의 중심에 서 있었던 도학자로서 시대적 상황에 적극적으로 대응하였던 삶을 심층적으로 이해하는데 일조하였다.
Since the study of Hwaseo Lee Hang Ro, well known for the Keeping the Right and Rejecting Evil has been studied primarily in Confucian and history field, his theory of Neo-Confucianism and the Keeping the Right and Rejecting Evil Thought has been situated firmly in the academic world. However, his literary work, especially Chinese poetry, though more than 500 hundred poems, has hardly been studied. Therefore, in this research, I analyzed and studied focusing the spiritual realms of the moralists included in the Chinese poetry.
Hwaseo was born in 1792 in Byukye, Yangpyeong, was praised by the great scholar representing the era learning, lecturing and writing books through cultivating and practicing, traveled Mt. Keum Kang and developed inner consciousness in order to seek for the spiritual ideal. In the main part, I examined Hwaseo's poetry world dissolved in his life of the Keokyung-Kungri and academic thought.
First, I looked into his source of thinking world as a moralist and his will to succeed the academic theory of the sages. He examined the logic of Neo-Confucianism, composed the attitude of Neo-Confucianist respecting and considering with Sung and Kyung, and showed his practicing will of Think Highly of China, Lightly of other countries of Chuhui and Righteousness Theory of Song Siyeol. Second, He searched for the hope of conquering the concern of the country threatened with ruin through the will of Think Highly of China, Lightly of other countries, and expressed through the poetry his thought of worrying about and relieving the impoverishment of the people for realization his reign's ideals.
Third, He traveled Kanghwa island and Mt. Keumkang but it's not just a journey but a part of cultivating his study for natural philosophy. His poetry tried to follow the fidelity and to imitate the saints through the faithful history and the footprints of the great teachers, and expressed the journey to search for the origin of the nature from a reasonal point.
Through this study of the poetry world of Hwaseo, I think it can help us understand his life to cope positively with the situation of the times as a Confucian moralist of the last part of Chosun Dynasty, but gradually more accurate and delicate study could discover the real truth of the poetry of Hwaseo.