濤(1630~1707)가 활동하던 시기의 사상적 분위기는 기존의 理學 중심의 세계관을 부정하고 새로운 가치관이 대두되는 격동의 시기였다. 즉 개인 존중의 요구가 강화되고, 개체성이 확인됨에 따라 개성해방으로 나아가고자 하는 경향이 짙었다. 또한 유·불·선의 삼교합일 정신이 팽배해 있었다. 석도 역시 자연스럽게 삼교합일사상에 젖어들었으며, 변화와 창조를 강조하는 개성주의 화풍에 깊이 빠져들었다. 그의 회화미학 사상은 그가 저술한 畵語錄과 제화시에 잘 나타나 있다. 특히 화어록에는 一劃論, 有法, 無法, 尊受, 氤氳, 筆墨, 蒙養, 生活, 兼字, 自任 등의 체계적이면서도 매우 독특한 이론 특징들이 제시되어 있으며, 그의 완전한 회화미학 이론들을 잘 나타내고 있다. 그 중에서 특히 ‘몽양’과 ‘생활’을 들어서 본고에서 연구해 보고자 하는 이유는, 화가가 그림을 그릴 때에 어떠한 창작심태를 가져야 가장 훌륭한 예술작품을 창작해 낼 수 있는가의 문제는 석도의 ‘몽양’과 ‘생활’의 개념을 잘 이해하면 쉽게 해결할 수 있기 때문이다. 또한 ‘몽양’과 ‘생활’의 개념은 筆과 墨을 통하지 않으면 표현될 수 없으며, 이러한 필과 묵의 문제는 회화예술의 중요한 요소이기도 하다. 따라서 본고에서는 석도의 ‘몽양’과 ‘생활’이 ‘墨運’과 ‘操筆’에서 어떠한 연계성을 가지고 있는지 살펴보고자 한다. 또한 이 ‘몽양’과 ‘생활’의 개념이 석도의 가장 중심사상인 ‘일획’론과 어떻게 연계되는지도 연구해 보고자 한다. 이에 화가인 석도는 그림을 창작하는데 있어서 몽양을 작가의 창작심태로 삼았고, 생활을 창작 과정중의 표현 기법성능으로 삼고 있음을 알 수 있다. 또한 몽양과 생활은 회화 심미창조 과정 속에서 묵과 필을 통하여 표현되는데, 이는 ‘묵운’과 ‘조필’로 연계되어 있으며, 이 둘은 경계가 분명하게 나누어진 것이 아니다. 즉 필의 ‘神’은 ‘生活’ 속에서 얻어지고, 묵의 ‘靈’은 곧 ‘蒙養’ 속에서 얻어진다고 하였다. 이를 종합하면 석도는 화어록에서 묵이 몽양을 받아서 천지 混蒙의 象을 체현해 내고, 필은 생활을 받아서 허령한 팔로써 權變의 筆을 장악하여 신령하게 움직이면, 일획의 정신이 들어간 생명력이 있고 독창성이 있는 회화작품을 창작해 낼 수 있다고 제시하고 있다.
Shi’tao(1630~1707) was a great artists in the late Ming Dynasty and the early years of the Ching Dynasty, and one of excellent painting aestheticians. Regarding the ideological atmosphere of the times when he was performing, it was the age of turbulence when the existing world view centered around natural sciences was being rejected and new values were emerging. In other words, as the demand for the respect for individuals had become intense and individuality had been confirmed, the tendency to achieve liberation of personality was strong. In addition, the spirit to unite Confucianism, Buddhism, and Taoism was prevalent. Shi’tao also naturally accepted the idea of combining the three religions, and was fascinated by the personalism style emphasizing changes and creation. His thoughts of painting aesthetics are expressed well in his writings of Huayulu(畵語錄) and poems on his pictures. Especially in Huayulu, the characteristics of his systematic and very unique theories, such as the idea of one stroke(一劃論), with laws(有法), without laws(無法), respect for the given gift(尊受), the unity of the spirit of heaven and that of humans(氤氳), a brush and ink(筆墨), enlightening a child(蒙養), life(生活), combination of words(兼字), self-regard(自任), were presented, and his complete thoughts of painting aesthetics were expressed well. Among which, this research aims at examining particularly ‘enlightening a child’ and ‘life’ because the matter of what attitude an artist should have when painting a picture in order to create the greatest art piece can be solved easily once Shitao's concepts of ‘enlightening a child’ and ‘life’ are understood properly. Moreover, the notions of ‘enlightening a child’ and ‘life’ cannot be expressed unless they are through a brush and ink, which are important elements of painting art. Accordingly, this paper also aims at examining the association of Shitao's ‘enlightening a child’ and ‘life’ with ‘grinding an ink stick(墨運)’ and ‘grasping a brush to write words(操筆)’, and how ‘enlightening a child’ and ‘life’ were connected to the idea of ‘one stroke’, the key of Shitao's ideas. Regarding it, it was found out that the artist, Shitao, had regarded enlightening a child as an artist's attitude when creating paintings, and life as the expression technique in the creation process. These enlightening a child and life are expressed through ink and a brush during the painting aesthetical creation process, which is connected to ‘grinding an ink stick’ and ‘grasping a brush to write words’, and yet these two are not clearly divided. In other words, ‘a god(神)’ of a brush is gained in ‘life’, and ‘a spirit(靈)’ of ink in ‘enlightening a child.’ When these are put together, Shitao presented in Huayulu that ink receives enlightening a child and embodies the images(象) of the mixed dreams(混蒙) of the world, and a brush gets life, dominates the brush as the means(權變) with divines arms, and moves numinously, and then a vital and unique painting with spirit of one stroke can be created.