본 논문에서는 그림과 노랫말에 문자가 활용된 얼굴그림노래놀이와 사람그림노래놀이 67곡의 비교 분석을 통하여 문자그림노래놀이의 개념을 정립하고, 그 문자 활용의 유형과 양상을 고찰하였다. 문자그림 노래놀이는 글자, 아라비아 숫자 및 한자 등의 문자가 활용된 그림노래놀이를 말하며, 동물그림노래놀이나 사물그림노래놀이 에서도 찾아볼 수 있으나, 얼굴그림노래놀이와 사람그림노래놀이에서 그 사례가 다수여서 이에 중점을 두었다. 분석된 문자그림노래놀이 사례 67곡은 지역적 특성, 공통점, 차이점 등의 양상을 파악하고자 우리나라 24곡(얼굴그림노래놀이 11곡; 사람그림노래놀이 13곡)과 다른 나라 43곡(얼굴그림노래놀이 24곡; 사람 그림노래놀이 19곡)으로 구성되었다. 이들은 필자가 채집하거나 문헌에서 발췌하였으며, 각각 제목에 일련번호를 붙이고 그림과 노랫말을 정리하여 기록하였다. 그림은 채집한 자료와 문헌의 자료를 스캔하여 사용하였으며, 그림이 불분명한 곡들은 원본을 바탕으로 컴퓨터로 제작되었다. 문자그림노래놀이의 노랫말과 그림에 활용된 문자의 종류는 각 나라의 글자와 한자 및 아라비아 숫자 세 가지로 대별된다. 우리나라에서는 한글 ‘돈’ 자와, 받침 세 개(ㅅ. ㅈ, ㅌ) 등, 한자 2자(王, 土’)및 숫자 13개(0. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10. 11, 60, 100, 200,000) 등이; 일본에서는 히라가나 15자(いきくさしじはつてとのめもるん)와 가타가나 5자(ハフへム二)및 한자 4자(三, 土, 月, 小)와 숫자 15개(0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 36, 66, 111) 등이; 중국은 한자 8자(三, 四, 公, 丁, 米, 父, 巴, 氣)와 숫자 4개(33, 55, 66, 77) 등이; 독일은 숫자 6개(0, 1, 2, 3, 6, 8) 등이; 프랑스는 숫자 4개 (2, 3, 4, 6) 등이 활용되었다. 이와 같은 분석의 결과로 문자 활용의 유형은 글자 활용, 숫자 활용, 글자·숫자 혼용, 글자·한자 혼용 및 글자·숫자·한자 혼용 등 다섯 가지 유형으로 나타났으며, 이를 8개의 도표로 정리하여 제시하였다. 이상에서 살펴본 바와 같이 본 연구의 의의는 문자그림노래놀이의 개념을 정립하고, 그림과 노랫말을 정리하여 소개하였으며, 그 문자 활용의 유형을 실제 사례 67곡의 분석을 통하여 밝힌 데에 있다. 노래가 수반되는 그림노래놀이에서 악보가 제시되어야 하나, 이 논문에서는 문자의 활용에 주목하고자 필요한 경우를 제외하고 생략되었다. 향후 노래를 부르며 차례로 그림을 그려가는 과정 및 노래 악보의 보완 및 동물그림노래놀이와 사물그림노래놀이가 포함된 〈문자그림노래놀이〉 전반에 대한 연구과제가 남아있다.
In this paper, the terminology of drawing song play of characters and its pictures and texts are examined through comparative analysis of 35 pieces of drawing song play of face and 32 pieces of drawing song play of people, and the type and the aspect of the character utilization are examined. The drawing song play of characters is a kind of drawing song play using characters such as letters, Arabic numerals and Chinese characters, and can also be found in drawing song play of animal or drawing song play of object, but in drawing song play of face and drawing song play of people, there were most of them, so I focused on them.
Those 67 pieces analyzed and compared with each other consist of 24 pieces in Korea (11 pieces for drawing song play of face, 13 pieces for drawing song play of people) and 43 pieces in foreign country (24 pieces for drawing song play of face, 19 pieces for drawing song play of people), which is to understand the characteristics of regional characters, common features, differences, etc. They were collected by me or taken from the literature, each with a serial number attached to the title, and the pictures and lyrics were recorded together. The pictures were scanned from collected data and document data. Unclear pictures were made on computer based on the original.
The characters used in the lyrics and pictures of 67 drawing song play of characters are categorized in three kinds, namely, letters, Japanese and Chinese characters, and Arabic numerals. In Korea were used the letter "돈(Don)", three kinds of final consonant in Hangul (ㅅㅈㅌ), 13 Arabic numerals (0, 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 60, 100, 200000), and 2 Chines characters (王, 土); In Japan, 15 Hiragana characters (い, き,く, さ, し, じ, は, つ, て, と, の, め, も, る, ん), 5 Katakana characters (ハ, フ, へ, ム, 二), 4 Chines characters (三, 土, 月, 小), and 15 numerals (0, 1, 2 , 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 36, 66, 111); In China, eight Chinese characters (三, 四, 公, 丁, 米, 父, 巴, 氣) and four Arabic numerals(33, 55, 66, and77); In Germany, six Arabicnumerals(0,1,2,3,6,8); In France, fournumerals(2,3,4,6). As a result of this analysis, five types of characters usage were found: letters use, numerals use, letters/numerals combination, letters/Chines characters combination, and letters/numerals/Chines characters combination.
As mentioned above, the significance of this study is to establish the concept of drawing song play of characters, to introduce pictures and lyrics, and to reveal the types of characters usage through analysis of 67 actual examples. The score of drawing song play should be presented, but omitted in this paper except when necessary to pay attention to the use of the characters. There still remain research tasks in the future for the whole process of drawing pictures and singing songs, supplementing scores, and the whole range of drawing song play of characters which includes drawing song play of animal and drawing song play of object.