(연구배경 및 목적) 디자인은 인간의 시각적 유희를 만족 시키기 위해 발달해왔으며 새로운 시각적 유희를 주기 위해 형태와 소재에서 색채와 질감, 패턴 등의 요소들을 끊임이 조합하며 새로움을 찾는 시도를 하고 있다. 하지만 디자인 요소들의 최종선정에 있어 기존의 통계자료나 입증된 사례를 가장 신뢰하여 따르고 있다. 하지만 본 연구는 인간 보편적 호감의 원인을 분석하고 예측모형의 구성을 시도함으로 공간디자인 프로세스에서 디자인 요소의 정확도가 높은, 유의미한 기준을 알아보고자 한다. (연구방법) 본 연구는 일반적인 미적 호감 영역의 연구를 위해 보편적 미의식을 말하는 진화미학을 통하여 알아보고, 니코 틴버겐의 초정상자극 개념으로 자극과 반응의 메커니즘을 해석해 본다. 인간이 자연상태에서 흔하게 볼 수 있는 광택은 식물의 열매로, 이는 식량으로 중요한 생존 자원이다. 진화미학에서는 생존에 도움이 되는 표상적 가치에 인간이 본능적인 호감을 갖게 되는데 이는 초정상자극의 작용과정으로 볼 수 있다. 인간의 감정은 언어로 표현함으로 가능하며, 감정 형용 언어를 통해 인간의 마음이 언어지능으로 남아 있다고 본다. 시각피질영역, 베르니케영역, 브로카영역은 해부학적으로도 서로 근접하게 위치하고, 이는 언어지능과 시각지능이 상호 연관성을 가지고 작용함을 말해준다. 먼저, 식량자원의 시각적 인식을 알아보기 위해 남지순(2007)의 ‘한국어 형용사 어휘 문법’에 기재된 사물을 나타내는 형용 언어 135개 중에서 추출하고, 추출한 형용 언어와 광택 이미지를 연결한다. (결과) 위 실험을 통하여 사물을 나타내는 형용 언어 135개 중 45개가 식량자원으로 인지되는 형용 언어로 선정되었고 고득점을 얻은 감각 중 단맛과 관련된 형용 언어가 7개로 가장 많았다. 이는 표상 자원으로서 단당류 식량의 시각정보와 밀접한 관계로 추측한 내용과 같은 맥락으로 볼 수 있었다. 1차 실험을 통해 추출된 형용 언어와 무광택, 광택, 고광택의 이미지를 연결하는 2차 실험에서 고광택의 이미지에 가까울수록 1차 실험과 달리 미각적 정보뿐 아니라 촉각이나 영양 상태를 알 수 있는 복합적인 정보로 해석되었다. 이를 통해 광택의 시각정보가 단당류뿐만 아니라 식량자원을 판단하는 정보로 인지됨을 알 수 있었다. 이를 통해 광택의 보편적 호감이 표상 가치로부터 기인함을 예측할 수 있었다. (결론) 표상 가치는 오랜 시간을 통해 만들어진 인간의 마음이 반응하는 초유인 자극체로, 특정 자극에 더욱 강하게 반응하게 하는 초주의 지능의 정보 처리 과정을 거쳐 생겨난 보편적 호감으로 볼 수 있다. 따라서 디자인 및 예술 영역에서 호감 구조를 자극 원인체와 두뇌의 정보 처리 과정으로 구분함으로 인지 모형을 구축하고 응용에 있어서 유의미한 기준으로 사용할 수 있을 것이다.
(Background and Purpose) Design has been developed to satisfy the human need for visual novelty and to seek to discover new types of visual amusement by continuously combining elements like color, texture, and pattern in various forms and materials. However, when it comes to determining the final form of a design, statistical datasets and proven cases are the most reliable sources to follow. Through this study, we analyze the cause of common preferences and try to construct a prediction model so that we can find a standard of accuracy and meaningfulness for design elements in the space design process. (Method) The purpose of this study is to investigate common aesthetic preferences through general aesthetics and to analyze stimulation and reaction through supernormal stimuli. The gloss that humans can observe in natural conditions is the fruit of plants, which is an important source of nourishment. In evolutionary aesthetics, any symbolic value that contributes to the survival of human beings is instinctively favorable, which can be interpreted as a function of supernormal stimulation. Human emotions can be expressed through language, and the human mind retains language-based intelligence through emotionally expressive language. The visual cortex area and the Wernicke and Broca areas are located anatomically close to each other, proving that language-based intelligence interacts with visual intelligence. First, we extracted 135 adjectives related to visual recognition of food resources, then we connected the adjectives and images that represented the gloss. (Results) Through this experiment, 45 adjectives that were recognized as representations of food resources were selected from among the 135 adjectives. The 7 adjectives that were selected the most often were related to sweetness. This was closely related to the visual information of monosaccharide foods as a representative resource and was conceived in the same context. In the second experiment, images that were highly glossy were recognized as “oily,” “plentiful,” “thick,” “soft,” “sweet and sour,” and “mellow.” Unlike the first experiment, the items were interpreted as complex information that could be understood not only through taste, but also through tactile elements and nutritional status. Through this experiment, it was found that the visual information of gloss was perceived as information to judge not only whether a food resource was composed of monosaccharide, but also the quality of food resources. Thus, it can be predicted that the universal preference for a gloss is due to its representative value. (Conclusions) The concept of representative value based on the stimulation of the human mind. Objects with representative value can be seen as universally appealing because the human brain reacts more strongly to certain stimuli with which an association has been formed by the processing of information derived from super stimulation. Therefore, creating a structure of preferences based on factors of stimulation and the brain’s process of managing information can yield a meaningful criterion for building and applying a cognitive model.