이 논문은 석보상절과 월인석보를 통해 아직까지 발견되지 않은 월인천강지곡 중권(中卷)과 하권(下卷)의 복원 가능성을 검토하는 데 목적이 있다. 월인천강지곡은 1447년(세종 29) 왕명에 따라 수양대군이 소헌왕후의 명복을 빌기 위하여 석보상절을 지은 후 세종이 석가의 공덕을 찬송하여 지은 노래로서 용비어천가와 아울러 ‘훈민정음’으로 표기된 최고(最古)의 국어사 자료이다. 현재 1914년에 발견된 상권(上卷)만이 전하고 있으며 중권과 하권은 아직까지 발견되지 않아서 석보상절에 끼인 낙장본(落張本)과 월인석보에 실려 있는 ‘월인천강지곡’을 수합하여 그 전체 규모를 헤아릴 수 있다. 현재 월인천강지곡의 텍스트는 월인천강지곡(상)에 기1-기194까지 194곡이 남아 있으며, 석보상절 권6(기145-154와 기174-175의 12곡), 권9(기254-255 2곡), 권13(기275 1곡)에 15곡이 남아 있다. 그리고 월인석보에 377곡과 기260의 후절(後節)이 남아 있다. 요약하면 총 583곡으로 추정되는 전곡(全曲) 가운데 기303-311의 9곡(월인석보 권16 부전), 기520-576의 56곡(월인석보 권24 부재) 등 65곡의 가사가 없으며, 따라서 현전하는 ‘월인천강지곡’은 총 518곡이 남아 있다고 할 수 있다. 월인천강지곡 중권과 하권의 복원은 월인석보가 한자와 훈민정음 표기 서열의 문제와 한자음의 종성 표기와 ‘ㄹㆆ’ 표기의 차이 등을 제외하면 큰 내용상의 변개가 없기 때문에 재구성에 어려움이 없다. 다만 월인석보의 판본들이 아직까지 발견되지 않거나 혹은 발견된 판본 중에 훼손된 부분이 다수 있기 때문에 이를 고려해야 한다. 복원을 위한 전제로서 월인천강지곡(상)과 현전하는 월인석보 속 가사의 곡차(曲次)와 내용이 일치하는지에 대한 검토 후 월인석보의 판본들이 곡차의 빈 칸을 메우는데 사용하는 것이 타당한가에 대한 문제가 논의되어야 한다. 또한 월인석보 권7의 기177-195가 월인천강지곡(상)의 기176-194와 동일한 내용이지만 곡차가 한곡 늘어난 이유, 월인석보 권25의 기583이 결사인지의 여부, 각 노랫말의 일부 차이, 텍스트의 서사적 구조와 저경(底經)의 연결 구조 등도 고려되어야 한다. 월인석보 속의 ‘월인천강지곡’은 당시 표기 규정을 제외하고는 세종이 친제한 월인천강지곡 단권본(單券本)의 모습을 큰 변개 없이 반영하고 있다. 그리고 월인석보 가운데 복각본만 남아 있는 권4, 권22의 경우에도 초간본과 복각본의 표기 차이는 대부분 오각이나 탈각 혹은 일부 표기법이 반영된 정도이므로 가사의 곡이 획기적으로 변개되지 않은 점을 확인할 수 있다.
This paper aims to review a possibility of restoring Vols. 2 (中卷) and 3 (下卷) of Wolincheongangjigok which have not been found yet, from Seokbosangjeol and Wolinseokbo. Wolincheongangjigok was a song written by King Sejong in praise of the virtues of Shakyamuni after Grand Prince Suyang wrote Seokbosangjeol in 1447 (Sejong 29) in memory of Queen Soheon as per the king’s order. Along with Yongbieocheonga, it is the oldest (最古) record written in ‘Hunminjeongeum’ in the history of the Korean language. Currently, only its Vol. 1 (上卷), which was found in 1914, is available while its Vols. 2 and 3 have not been discovered. Thus, its entire scale can be only conjectured by combining the version with missing pages (落張本) inserted in Seokbosangjeol and the version contained in Wolinseokbo. For the text of Wolincheongangjigok, there are currently 194 songs from Gi-1 to Gi-194 in its Vol. 1, and 15 songs from Vol. 6 (12 in Gi-145 to Gi-154 and Gi-174 to Gi-175), Vol. 9 (2 in Gi-254 to Gi-255), and Vol. 13 (1 in Gi-275) of Seokbosangjeol. In Wolinseokbo, there currently remain 377 songs and the latter half (後節) of Gi-260. In summary, among an estimated total of 583 songs (全曲), there are no lyrics for 65 songs: 9 songs from Gi-303 to Gi-311 (Vol. 16 of Wolinseokbo has not been found) and 56 songs from Gi-520 to Gi-576 (Vol 24. Of Wolinseokbo has not been found). Hence, 518 songs currently exist today for Songs of the Moon’s Reflection on a Thousand Rivers. There is no difficulty to reorganize and restore Vols. 2 and 3 of Wolincheongangjigok as there is not much change in content except for some problem with Sino-Korean and native Korean writing sequences in Wolinseokbo, differences with the writing system for Sino-Korean characters’ final sounds and ‘ㄹㆆ’. We need to consider, however, that some volumes of Wolinseokbo have not yet been found, or some discovered versions include damaged parts. As a premise to restore the text, it is necessary to review whether there is any lyrical blank (曲次) between Vol. 1 Wolincheongangjigok and existing lyrics in Wolinseokbo and then discuss whether it is justifiable to use volumes of Wolinseokbo to fill up the lyrical blanks. Furthermore, we need to take into account why there is one more song even though Gi-177 to Gi-195 in Vol. 7 of Wolinseokbo have the same content as Gi-176 to Gi-194 in Vol. 1 of Wolincheongangjigok, whether Gi-583 in Vol. 25 of Wolinseokbo is the end, some differences in each lyric, the text’s narrative structure, and connections with underlying texts (底經). Wolincheongangjigok in Wolinseokbo reflects the original single versions (單券本) of Wolincheongangjigok written by King Sejong himself without much change except for its writing rules at that time. For Vols. 4 and 22 of Wolinseokbo, which are only available in copied versions, most differences between original and copied versions are about typos, missing words or some other writing system; it substantiates that the songs’ lyrics had not been changed dramatically.