본고에서는 안드레아스 후이센의 ‘현재의 과거(present pasts)’라는 개념으로 두 편의 역사 영화를 살펴보았다. 후이센의 개념에 의하면, 역사 영화는 과거를 객관적으로 재현하는 것이 아니라 현재의 시점에서 필요한 과거를 현재적 관점에서 재현한다. 그래서 역사 영화는 해석의 관점에서 따라 치열한 정치영화가 되기도 한다. 그런 시각으로 역사 왜곡 논란이 일었던 〈덕혜옹주〉와 〈나랏말싸미〉를 텍스트로 해, 영화가 어떻게 현재의 과거를 다루는지, 영화가 다룬 현재의 과거를 어떻게 볼 것인지, 이런 과정에서 역사 왜곡 문제를 어떻게 이해할 것인지 살펴보았다. 〈덕혜옹주〉는 노골적일 정도로 역사적 사실을 왜곡했다. 덕혜옹주가 조선에서 일본으로 강제가 가서, 강제로 결혼을 한 후, 이혼을 당하고, 정신병원에 갇힌 사실을 강조하면서 민족주의 정서를 강화했다. 게다가 가상의 인물을 창조하고, 그를 독립운동과 연결하고, 마침내 피해자의 이미지로 덕혜옹주를 재현했다. 이런 재현에서 중요한 것은 일본군 ‘위안부’ 서사와 일치하는 서사를 〈덕혜옹주〉가 지닌다는 것이고, 멜로적 코드를 내장해 관객들에게 강하게 소구했다는 것이다. 결국 이런 전략으로 〈덕혜옹주〉는 역사 왜곡 논란을 넘어 흥행할 수 있었다. 반면 〈나랏말싸미〉는 역사상 가장 성군으로 평가 받는 세종대왕을 나약한 군주로 그려 관객들이 동일시하기 어려웠고, 한글 창제 과정에서도 신미 스님이 모든 것을 주도하는 것으로 서사화해 관객들의 일반 상식과 대립하였다. 무엇보다 현재의 과거라는 측면에서 보았을 때 영화에 강하게 작용하는 ‘그 무엇’이 빈약했고, 한국인들이 좋아하는 민족주의나 가족 서사도 강하지 않았다. 가설을 바탕으로 한 시도는 좋았지만, 여러 면에서 실패하고 말았다.
This paper intends to examine two historical films under the concept of ‘present pasts’ by Andreas Huyssen. According to Huyssen, a historical film does not represent the past in a cinematic way, but in the present perspective. Thus, it is possible that a historical film become an intense political film depending on its interpretation. From this perspective, I would analyze The Last Princess(덕혜옹주) and The King"s Letters(나랏말싸미), which had been controversial over historical distortions to explain how a film deals with the present past, how we can look at the present past which the film deals with, and how we should understand an issue of historical distortions in this way. The Last Princess distorts the historical facts so obviously. This film strengthens the nationalist sentiment by emphasizing the fact that the princess Deokhye was forced to move to a Japan, to marry with a Japanese man, and to get divorced, including being confined to a mental hospital. Moreover, the film creates a fictional character described as if he joined in the independence movement, and represents the princess Deokhye as the image of the victim. What is more important in this representation is that The Last Princess has the narrative that coincides with the “sexual slavery” of the Japanese army, and has appealed strongly to the audience by embedding a melodramatic fomula. After all, this strategy makes it possible for The Last Princess to become a the box office success beyond the controversy over its historical distortion. The King"s Letters, on the other hand, portraits King Sejong, who has been regarding as one of the greatest King in the Choson history, as a weak monarch. This makes it difficult for the audience to identify with the film. Also, it depicts that the Buddhist monk Sinmi took the lead all the invention of Han-gul, which is inconsistent with common sense. Above all, in terms of the present past, “what” should act on the film strongly is too poor, and nationalism or family narrative that Korean audience has preferred is not strong. The hypothesis-based attempt of the film is good, but fails in many ways.