메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이정민 이강이 (서울대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제41권 제1호
발행연도
2020.2
수록면
75 - 87 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives: The purpose of this study was to investigate the differences of children"s diurnal cortisol change in childcare according to temperament, peer relationship, teacher-child relationship with a specific focus on the differences according to childcare duration.
Methods: The participants included 60 three-year-olds attending to one of nine childcare centers located in Daejeon and Daegu, South Korea. The children participated in saliva sample collection for two days, around 10 a.m. and 3 p.m. The parents assessed their children"s temperament via a questionnaire. The teachers assessed the children"s peer relationship and teacher-child relationship via a questionnaire. Data were analyzed using Analysis of Variance (ANOVA).
Results: Among children who had attended childcare for less than a year, higher levels of surgency or inhibitory control were related to an increased rise in cortisol in the afternoon. In the group of children that had been in childcare for more than a year, closer relationships with peers and teachers were tied to a smaller afternoon cortisol rise.
Conclusion: The findings illustrate the complex nature of physiological adjustment for children in childcare. The relationship between temperament, peer relationship, teacher-child relationship and diurnal change of cortisol was found in longer childcare durations.

목차

Introduction
Methods
Results
Discussion
References
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-598-000466305