국내의 고령화 문제를 인구학적 관점에서 바라보면 전체 인구수의 문제가 아니라 인구구조가 문제이다. 국내에서 규모가 가장 큰 인구 집단은 베이비부머, 포스트 베이비부머 세대이다. 베이비부머 세대는 1955~1963년생으로 현재 인구는 700만 1,333명이며, 전체인구의 약 13.6%(2015년 기준)를 차지한다. 포스트 베이비부머 세대는 1964~1974년생으로 총인구는 956만 7,171명으로 총인구의 18.8%에 해당한다. 베이비부머 세대와 포스트 베이비부머 세대(총 인구대비 32.4%)가 은퇴를 시작하였고, 조만간 은퇴할 예정이다. 의학기술의 발달로 평균 수명이 지속해서 증가하고 있으며, 신생아의 출산율 저하, 생산인구의 감소는 국내의 경제를 어둡게 하고 있다. 이런 사회적 문제 인식과 문제 해결안으로 본 연구는 액티브 시니어들의 다양한 경력기반에 기초한 경력지향성과 창업 교육 만족도가 창업 의지, 창업 준비 행동에 미치는 영향 관계를 살펴보고, 또한 이들 간의 관계를 규명함으로써 액티브 시니어의 다양성에 대한 맞춤형 창업 교육 중요성을 제안하고 시니어 창업정책 설계 및 자금지원, 창업 교육의 바람직한 방향을 제시하고자 한다. 이를 위해 이론적 배경을 바탕으로 액티브 시니어, 경력 지향성, 창업 교육 만족도, 창업 의지, 창업 준비 행동의 5개 요소의 개념을 정의하고, 특히 핵심이 되는 액티브 시니어의 개념적 정의를 베이비부머 세대인 50대, 60대로 비즈니스의 핵심소비 주체나 복지혜택의 수급대상자로 보는 것이 일반적이지만, 본 연구에서는 국내의 창업 시장에서의 40대, 50대, 60대 순으로 연령별 창업기업 수가 높은 것을 반영하여 액티브 시니어 창업가를 예비시니어(Pre Senior)를 포함한 경력, 경제력, 소비력을 갖추고 활발한 활동과 건강한 삶을 지향하는 40대에서 60대까지 세대를 액티브 시니어로 정의하였다. 가설검증 결과로 가설 1과 가설 5에서 경력 지향성은 창업 의지와 창업 준비 행동 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 가설 3에서 창업 의지는 창업 준비 행동 간에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 가설 4에서 창업 교육 만족도는 창업 준비 행동에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 그러나 가설 2에서 창업 교육 만족도는 창업 의지에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 창업교육 만족도가 창업 의지에 직접적인 효과는 미치지 못하고 개인적인 경력 지향성의 영향을 통해 창업 의지를 높이는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 활용하여 액티브시니어 창업정책 수립 방향 수립에 의미를 제공한다.
Looking at the problem of aging in the nation from a demographic perspective, it is not a problem of the overall population, but of the structure of the population. It is the baby boomer and post-baby boomers, the largest population in the country. Baby boomers were born between 1955 and 1963, and currently have a population of 7001,333, which is 13.6 percent (as of 2015). The Post-Baby Boomer generation was born between 1964 and 1974, with a total population of 9,567,171, accounting for 18.8 percent of the total population. In particular, baby boomers and post-baby boomers (32.4% of the total population) have begun to retire or will retire soon. The average life expectancy continues to increase due to the development of medical technology, and the falling birth rate of newborns and the declining population of the production population are darkening the domestic economy. In a policy proposal aimed at easing the nation"s falling economic growth rate, women"s participation rate is as high as Sweden and men"s efforts to increase it as high as Japan"s, while the elderly rate is desirable to maintain Korea"s high level. This is because the expansion of the elderly generation"s participation in economic activities could ease a sharp drop in economic growth and reduce the burden of supporting the elderly population. The study, based on this social problem awareness and problem solving plan, looks at the relationship between career orientation and satisfaction in start-up education based on the diverse career base of active seniors, and also suggests the importance of customized start-up education on the diversity of active seniors by clarifying the relationship between them, and suggests the desirable direction of senior start-up policy design, funding, and start-up education. Based on the theoretical background, the concept of five factors was defined: active senior, career-oriented, satisfaction level of start-up education, willingness to start a business, and the concept definition of an active senior, which is particularly key to the baby boomers in their 50s and 60s, is generally regarded as a source of consumption or welfare benefits, but in this study, the concept of active start-up is reflected in the domestic start-up market by young people in their 40s, 50s and 60s. As a result of a hypothesis test. Hypothesis 1 and Hypothesis 5: Career orientation has been verified to affect the willingness to start a business and the behavior of preparation for a start-up. Hypothesis 3: The willingness to start a business has been verified as having an effect between startup preparation actions. Hypothesis 4: The satisfaction level of start-up education has been verified to affect start-up preparation behavior. However, hypothesis 2: The satisfaction level of education for start-ups does not affect the willingness to start a business. Such results can be inferred that satisfaction in start-up education does not have a direct effect on the will to start a business and increases the will to start a business through the influence of personal career orientation.