메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
이혜숙 (서울연구원) 조윤정 (서울연구원)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2019-PR-27] 서울형 대안학교 지정기준 마련 방안
발행연도
2019.12
수록면
1 - 129 (129page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Every year about 10,000 youths in Seoul quit their studies and leave their schools. To provide alternate opportunities for these “youths out of school” to learn and/or develop their careers, the Seoul Metropolitan Government has been supporting unauthorised alternative schools with teacher’s salary, tuition fees, and school meal expense.
In addition, the Seoul Metropolitan Government has announced a plan to designate a ‘Seoul-type Alternative School’ earlier this year, to protect the right of youths out of school to learn at the level of public education. The purpose of this study is to design the criteria for selecting a Seoul-type Alternative School and the management strategy.
For this purpose firstly, we conducted a survey and focus group interview(FGI) to identify the current status of unauthorised alternative schools in Seoul. Based on the survey results, the policy goal of the Seoul-type Alternative School was set as “Guarantee equal learning rights for youth outside school for high quality education”.
To achieve this goal, the following five policy directions were proposed: (1) Expand government support to strengthen the publicity of alternative education; (2) Strengthen the accountability of the Seoul-type Alternative School; (3) enhance the professionalism of teachers and education; (4) strengthen the diversity of education; and (5) secure financial transparency and democratic procedures in management.
The criteria for designation consisted of three mandatory items and two additional items. The mandatory items were ‘qualification of teachers’, ‘education space’ and ‘curriculum’, which are the key elements for educational activities. The additional items were ‘transparency in management’ and ‘independence and democratic procedure in management’.
A minimum standard was set to lower the entry barriers for the existing unauthorised alternative schools. In other words, this will provide minimum qualifications to be equipped as a school, such as the stability of the educational space and guarantee of the quality of education, thus providing more opportunity for youth outside the school to get a chance for higher quality education in the future.

목차

[표지]
[요약]
서울시, 올 초 서울형 대안학교 지정계획 발표, 지정기준·운영전략 필요
서울시 비인가 대안학교 71곳 운영 확인…운영방식별로 현황 차이 커
서울형 대안학교 지정기준, 73%“필요”…97%“현 상태 고려한 기준 마련”
서울형 대안학교 지정, 교육기회·무상 제공 등 5가지 원칙으로 추진해야
비인가 대안학교 운영 실태 고려해 학교가 갖춰야 할 최소한의 기준 제시
대안학교 지정 후 ‘교육 질 담보하게’ 주기적 컨설팅 등 다각도 지원 필요
[목차]
표목차
그림 목차
[01. 연구개요]
1_연구배경과 목적
2_연구내용과 범위
3_연구방법
4_연구 추진체계
[02. 학교 밖 청소년과 서울시 비인가 대안학교 지원 정책]
1_학교 밖 청소년 개념과 현황
2_대안교육기관 지원 정책
3_서울시 비인가 대안학교 지원 사업
[03. 서울시 비인가 대안학교 현황 분석]
1_기본 현황
2_인력 현황
3_이용자 현황
4_시설 현황
[04. 서울형 대안학교 도입과 지정 관련 의견조사 분석]
1_조사개요
2_설문조사 결과 분석
3_FGI 결과 분석
4_소결과 시사점
[05. 서울형 대안학교 지정 기준 마련과 운영 전략]
1_서울형 대안학교 정책 목표와 방향
2_서울형 대안학교 지정 기준 마련
3_서울형 대안학교 운영 전략과 정책 제언
[참고문헌]
[부록]
[Abstract]
[Contents]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0