메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이은선 (한경대학교)
저널정보
다빈치미래교양연구소 교양학연구 교양학연구 제11집
발행연도
2020.4
수록면
239 - 269 (31page)
DOI
10.24173/jge.2020.04.11.9

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to present how to use the survey research method in the academic writing classes for foreign university students. Students should submit a ‘terminal essay’ based on the ‘theory of academic writing’ learned in class. According to the results of a basic survey, most of the students had taken a TOPIK test, and it was expected that if ‘TOPIK no.53 writing question’ would be presented in linkage with ‘survey research methods’, students could more easily approach the methods. Based on this hypothesis, a stage to infer the questions and answers from the example of question no.53 was set.
Thereafter, theoretical and practical classes for "Survey Research Methods" were taught, and personal interviews were conducted to apply the "Survey Research Methods" to the "terminal essay". Finally, the titles of the ‘terminal essays’ finally submitted by students were summarized and presented. Based on the foregoing, a plan for using ‘survey research methods’ in foreign university students’ academic writing was presented. It is expected that the plan can be used to supplement shortcomings to design more sophisticated instructional models.

목차

1. 서론
2. 토픽 53번 문항 관련 현황 및 유추하기 과정
3. 설문조사 연구방법 교육
4. 학술적 글쓰기 결과 검토 및 설문조사 연구방법의 효과
5. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0