국회는 지난 5월 29일 상임위원회가 소관 중앙행정기관의 장이 제출한 대통령령·총리령·부령 등 행정입법이 법률의 취지 또는 내용에 합치되지 아니한다고 판단되는 경우 소관 중앙행정 기관의 장에게 수정·변경을 요구(청)할 수 있으며, 이 경우 중앙행정기관의 장은 수정·변경 요구(청) 받은 사항을 처리하고 그 결과를 소관상임위원회에 보고하여야 한다고 하는 내용의 국회 법개정안 제98조의2 제3항을 의결하였으나 대통령이 이에 대하여 위헌을 주장하면서 거부권을 행사하였고, 국회는 이에 대하여 재의에 부쳤으나 여당의원의 표결불참으로 사실상 폐기된 것이나 다름 없게 되었다. 이 사건으로 국회의 시행령수정요구권이 과연 위헌인지 여부가 논란이 된바 필자의 입장을 밝혀 보기로 한다. 첫째, 헌법 제40조에 따라 입법권은 국회에 속하며, 헌법 제75조와 제95조에 따른 소위 행정 입법권은 본래적 입법권이 아니라 파생된 입법권에 지나지 않는다. 둘째, 대통령은 국회가 구체적으로 범위를 정하여 준 범위 내에서 그리고 법률을 집행하기 위해서 시행령을 제정할 수 있다. 결국 행정입법권은 국회가 위임해 준 범위 내에서 이루어질 수 밖에 없다. 셋째, 만일 행정부가 국회의 위임범위를 넘어서 시행령을 제정하는 경우에 이에 대한 통제는 한편으로는 사법부에 의한 명령에 대한 위헌·위법심사제도와 헌법재판소에 의한 헌법소원심판을 통한 방법이 있으며, 다른 한편으로는 국회 스스로에 의한 통제제도가 존재한다. 넷째, 시행령이 국회가 위임해 준 위임의 범위와 한계를 일탈하지 않도록 국회 스스로 통제할 수 있는 권한은 행정부에 대한 국회의 통제권한으로부터 나올 수 있으며, 또한 헌법 제75조의 위임입법의 한계 규정 자체로부터도 정당화될 수 있다. 다섯째, 행정부가 위임입법의 한계를 벗어나서 국민의 기본권을 침해하는 경우 사법부에 의한 구제는 일종의 구체적 규범통제인 데 반하여, 국회 자체에 의한 위임입법통제는 일종의 추상적 통제제도라고 할 수 있으며, 사법부의 통제와는 별도로 이루어지는 것이므로 사법부에 의한 행 정입법의 통제권한을 침해하는 것이 아니다. 그러므로 이를 근거로 하는 위헌론은 근거가 없다. 여섯째, 행정부에 위임을 해 준 국회가 위임을 거두어 들일 수도 있으며, 위임범위를 일탈할 경우에는 그에 대하여 국회 차원에서 통제할 수 있고, 또한 그러한 권한을 상임위원회에 부여할 수도 있다. 독일의 경우에는 법규명령을 제정함에 있어서 의회가 동의, 수정, 거부, 폐지요구 등 다양한 방법으로 행정입법에 관여할 수 있는 권한을 두고 있는 바, 이러한 통제제도에 대하여 독일 연방헌법재판소는 합헌판단을 하고 있으며, 학계도 대부분 그 합헌성을 인정하고 있다. 일곱째, 시행령에 대한 국회의 통제제도는 국민기본권의 보호상 헌법 제75조에 따라서 필수적으로 요청되는 바라고 할 수 있으므로 앞으로 독일식 관여유보제도를 다양하게 도입할 필요가 있다.
On May 29, 2015, the National Assembly passed a vote of the revised National Assembly Act bill's Article 98-2(3), according to which, the Standing Committees shall regularly open the committees or sub-committees, and have them examine the Presidential Decrees, the Ordinances of the Prime Minister, the Ordinances of the Ministries which have been submitted by the competent central administrative agencies with respect to whether they are in contravention to the Acts, and where deemed that the relevant Presidential Decrees, etc. are not in accordance with the purport and content of the Acts, they may treat a request the heads of the competent central administrative agencies to amend and change the Ordinances, and also in this case, the head of the central administrative agency shall handle the requested matters and report the results to the Standing Committees. However, the President Park, Geun-Hye vetoed the revised National Assembly Act bill, insisting that the bill was unconstitutional. So that the National Assembly reconsidered the bill on the table, but it was likely to abolish the bill, due to the nonparticipation of the ruling party in the vote. With this case, legal experts are divided over whether the bill is unconstitutional or not, so that I would make my opinion. Firstly, according to the article 40 of Constitution, the legislative power shall be vested in the National Assembly. Moreover, so called the administrative rule making power, in the article 75 and 95 of Constitution, is not original, but subordinate to the legislative power. Secondly, the president may issue the presidential ordinances within the concrete fixed scope of delegation and for the function of the law execution. Therefore, the administrative rule making power must be exercised concerning matters delegated to it by the National Assembly Act.
Thirdly, if the Administration should issue the administrative ordinances beyond the concrete delegated scopes, the ordinances could be controlled by the system of judicial review of the Supreme Court and the Adjudication on Constitutional Complaint of the Constitutional Court. And also, the National Assembly could control the ordinances by itself. Fourthly, the authority of the National Assembly for controlling the administrative decrees could come from the right of the National Assembly to control the Administration, and the authority also could be justified by the right of the National Assembly to delegate the legislative power to the administration according to the article 75 of Constitution. Fifthly, when the fundamental right of the people could be extensively violated or infringed by the administrative ordinances, which depart from the scope of parliamentary delegation, the National Assembly may control the delegated ordinances as a “Abstract Review on Norm”, so that it does not violate the Supreme Court's or the Constitutional Court’s powers to review the administrative decree, because the control of the National Assembly is independent from the control of the judicial branch, which may control the decrees, only if it’s constitutionality or the legitimacy is challenged in the concrete cases (“Concrete Review on Norm”). Therefore, the Argument of Unconstitutionality in this point doesn't have any legal basis. Sixthly, it could be possible that the National Assembly could get back the delegation and control the administrative ordinances, which depart from the scope of parliamentary delegation. In addition, the standing committee could be authorized to control the delegated administrative ordinances by the National Assembly. The German Bundestag has the right to agree, revise, reject and abolish the delegated administrative ordinances. Furthermore, not only the Federal Constitutional Court of Germany decided that this control system was constitutional, but also the majority of scholars approved the constitutionality of this control system. Finally, from the article 75 of the Constitution, it is necessary to take the parliamentary control system to the administrative ordinance for the protection of fundamental rights of the people. Therefore, the various reservation system of the participation for making administrative ordinances, as it is in Germany, should be introduced in Korea.
가.
교육공무원임용후보자선정경쟁시험규칙 제8조 제3항은 가산점의 부여 여부와 그 대상자 및 배점에 관한 세부적 내용을 시험실시기관으로 하여금 정하도록 하고 있기 때문에 이 사건 가산점 항목의 공고는 법령에 이미 확정적으로 규정되어 있는 것을 단순히 알리는 데 불과한 것이 아니라 위와 같은 세부적 내용을
헌법재판소 2006. 5. 25. 선고 2003헌마715,2006헌마368(병합) 전원재판부
가.이 사건 규칙조항은 안마사의 자격인정을 받을 수 있는 자를 일정한 범위의 “앞을 보지 못하는” 사람으로 한정하는, 이른바 비맹제외기준(非盲除外基準)을 설정함으로써 시각장애인이 아닌 일반인으로 하여금 안마사 자격을 받을 수 없도록 규정하고 있다. 이는 시각장애인이 아닌 일반인이 안마사 직업을 선택할 수 있는 자유를 원천적으로 제한하는 것으
가.
구 수용자규율및징벌등에관한규칙(2004. 6. 29. 법무부령 제555호로 개정되기 전의 것) 제7조 제2항 본문은, 교도소 내 규율 위반을 이유로 조사수용된 수형자에 대하여 교도소장이 조사기간 중 집필을 금지할 수 있도록 규정하고 있으나, 조사수용 기간 중에 있는 수용자라고 하여 직접 집필이 금지되는 것이 아니라 교
가. 근로의 권리가 “일할 자리에 관한 권리”만이 아니라 “일할 환경에 관한 권리”도 함께 내포하고 있는바, 후자는 인간의 존엄성에 대한 침해를 방어하기 위한 자유권적 기본권의 성격도 갖고 있어 건강한 작업환경, 일에 대한 정당한 보수, 합리적인 근로조건의 보장 등을 요구할 수 있는 권리 등을 포함한다고 할 것이므로 외국인 근로자라고 하여
가. 청구인 최○용은 이 사건 경고로 인하여 불공정한 언론인으로 취급되어 재직하는 회사에 불이익을 주는 사람으로 낙인찍히는 결과가 된다는 취지로 주장하나, 그러한 청구인의 불이익은 단지 간접적, 사실적인 것에 불과하며, 이를 청구인의 기본권을 직접 제한하는 법적 불이익에 해당한다고 볼 수 없어 자기관련성이 인정될 수 없다.