메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이해련 (서원대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제56호
발행연도
2020.7
수록면
153 - 174 (22page)
DOI
10.17002/sil..56.202007.153

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate whether Korean college students’ autonomy would relate to their TOEIC scores. Sixty-seven participants in the three-week TOEIC intensive program were divided into two groups according to their English proficiency and TOEIC score improvement. For data collection, a questionnaire survey, in-depth interviews, and TOEIC scores were used. Based on the data analysis, it was found that 1) the upper group in English proficiency showed higher learning responsibility by directly finding the meaning of words they did not know and higher confidence in improving their listening skills, 2) the lower group in TOEIC score improvement was more inclined to know grammar that they did not know whereas the upper group was more confident in reading, vocabulary, and study habits, and 3) the majority of participants in the lower group in English proficiency responded that they did not know how to study TOEIC, and the lower group in TOEIC score improvement expressed a lack of confidence in improving TOEIC listening skills. Practical implications for fostering autonomy in the TOEIC intensive program were suggested.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과 및 논의
5. 결론 및 제언
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0