‘두 형제(Two Brothers)’ 이야기는 아르네-톰슨에 의해 유형 303으로 분류된 바 있다. 두 형제의 경쟁과 협동을 담은 이러한 ‘형제 서사’ 유형은 형제 대신 자매, 남매, 유사 형제, 친구 등의 관계로 변용될 수도 있다. ‘두 형제’ 이야기의 기본은 형제 사이의 경쟁담이다. 신화와 민담에서는 형제/자매의 경쟁담, 남매의 결혼담 등이 원형으로 남아 있는데. 이집트 신화 속의 이시스/오시리스, 제주도 설화 속의 대별왕/소별왕, 일본 신화 속의 이자나기/이자나미, 성경 속의 카인과 아벨, 야곱과 에서, 탕자의 비유 등에서 광범위하게 확인된다. 여기에는 경쟁이라는 요소 외에도 살인, 질투, 근친상간, 거짓말 등의 부정적인 요소들도 자주 등장한다. 또 하나의 패턴은 형제 사이의 협력담이다. 형제들은 공통의 목표를 두고 협력하는 관계에 놓이는데, 처음에는 경쟁 관계에 있다가 점차 이해와 공존, 보완의 관계에 도달한다. 서정주의 시 「남백월이성」는 친형제의 이야기가 아니라 유사 형제의 이야기를 다루고 있는데, 이 시에서 두 스님은 성불(成佛)을 목표로 경쟁하는 관계에서 출발하나, 점차 큰 깨달음으로 향하는 존재로 변하게 된다. 셋째 패턴은 그야말로 ‘쌍둥이’를 다룬 텍스트에서 발견된다. 쌍둥이 모티브는 한 인격에 내재된 모순된 두 측면의 충돌, 카를 융의 용어에 의하면 두 대립적 심리유형 사이의 상보성을 가장 전형적으로 드러내는 사례에 해당한다. 영화 <아이언마스크>와 <광해, 왕이 된 남자>는 현실에 존재하는 왕 뒤에 이를 대체할 수 있는 쌍둥이, 즉 ‘상보성’으로서의 왕이 존재한다는 가설에서 출발하고 있다. 이들 숨겨진 왕은 현실에 존재하는 왕의 대립적인 인격을 대표하고 있으며, 왕의 결점을 보완할 수 있는 가능성으로 제시된다. 형이 착하고 동생이 영악하다는 설정은 대부분의 이야기에서 일반적으로 나타나는데, 놀부/흥부, 대별왕/소별왕, 이시스/세트, 토르/로키 등의 형상에서 확인된다. 그러나 형제 싸움은 과거(보수, 안정)와 미래(진보, 모험)의 싸움, 혹은 의존하려는 경향과 자립하려는 경향 사이의 갈등을 의미하기도 한다. 이 외에도 옛이야기에서는 바보/현자, 남성/여성, 선/악, 이성/감성 등의 이항대립이 발견되는데, 결국 이항대립에 근거한 ‘두 형제’ 이야기는 서로 상반되는 인격의 두 측면이 내적 통합에 이르는 과정을 형상화한 것이라 볼 수 있다.
Anti Aarne and Stith Thomson have classified story types of ‘The Twin or blood brothers’ as Type No.303. “The Twin or blood brothers” can be transformed into different relations: Two Sisters, Two Siblings, Two Pseudo Brothers, Two Friends. The basic story of “Two Brothers” is based on the contest between the two. In myths and folk tales, the competition between brother and sister remains in their original form. These stories are Isis/Osiris in Egyptian mythology, Big Star King(대별왕)/Small Star King(소별왕) in the folk tales of Jeju Island, Izanagi/Izanami in Japanese mythology, Cain/Abel in the Holy Bible. In these stories, we can find negative feelings such as murder, jealousy, incest and lies besides competitions. The second pattern of “Two Brothers” is based on the cooperation between the two. Two brothers cooperate each other for a common goal. They are in competition at first, but gradually understand the other brother and help him. The poet <Two Saints at Southern White Moon Mountain(남백월이성)> written by Seo Jeong-ju(서정주) tells the competition between two friends who wish to be the Buddha through the hard mental discipline at Southern White Moon Mountain. At first, they intended to be a Buddha by winning the other rival friend. But they learn to know that the best way to be a Buddha is to help each other. The third pattern of “Two Brothers” can be found at the stories of the ‘twin’. They resemble each other in appearance but are different in the own characters. Karl Gustav Jung defined the psychological types of human mind. Of course, they have their own “shadow” in their deep level minds. Sometimes twin brothers can have the opposite characters. The heroes of both movies in <The Iron Mask(아이언마스크> and <Masquerade(광해, 왕이 된 남자)> are twin kings. In those movies, one is real a King, and the other is a pseudo King. The half of the real King’s characters which are suppressed can be represented at the other characters of twin brothers. The twin personalities can be the supplement each other. It is the universal law that the elder brother is good and younger is evil in the folk tales: Nolbu(놀부)/Heungbu(흥부), Big Star King(대별왕)/Small Star King(소별왕) Isis/Seth, Thor/Loki. According to Bettelheim’s theory, Sibling rivalry such as jealousy, competition, fighting between siblings are based on the struggle between past(conservative-, stable-) and future(progressive-, adventurous-). The additional opposed features such as fool/clever, male/female, good/evil, thinking/felling which are found at the type of “The Twin and Blood Brothers” mean that the narrow “Ego” can be cooperated into the “Whole Self” in the process of their lives.