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(Background and Purpose) Recently, The cosmetics industry tends to plan products with well-being and eco-friendly brand concepts and build a naturalistic image in order to establish an image that consumers can trust. This study analyzed the design elements expressed as the external elements of the brand using the theory of David Aaker after deriving the results through the design process based on the philosophy that the brand intends to express through a brand analysis of DR Plant, a cosmetics brand in China that represents naturalism. The purpose is to accumulate the basic data for the design of a cosmetics sales space. (Method) First, this study theoretically reviews the brand and brand identity strategy and extracts analytical elements using David Aaker's brand identity system. It analyzes the brand to understand the philosophy, key elements, keywords, and consumer communication goals of DR Plant, the design target brand. Second, as a sales space design development process for DR Plant, it organizes design concepts and motifs. Based on the design identity, space design, furniture design, and display elements are developed. Third, the brand identity expression is analyzed by substituting the analysis element of David Aaker for the design element and spatial design of DR plant. (Results) The sales space for naturalistic cosmetics should first have the tone and manner of a space containing naturalism, and express the external elements that contain the internal elements of the brand that can face people, such as image walls, furniture, and displays. As a result of analyzing the design elements and spatial design, the symbolism, aura, and uniqueness were highly important in the areas where the internal elements of the brand were expressed as visual images and display elements. However, it was found that the design elements, which were mostly colors or materials expressing naturalism, showed somewhat lower importance in aura and uniqueness. (Conclusions) The design of the sales space of a naturalistic cosmetic brand should consist of a tone and manner with colors, materials, and patterns that can express the concept of naturalism. It is important to deliver a concept image to consumers through the development of detailed design items by deriving a brand-specific differentiated philosophy as a keyword. A sales space for naturalistic cosmetics derived from the philosophy of the brand will greatly influence the establishment of brand identity. Continuous research and development are necessary for the effect of positive delivery of brand image, which is the purpose of the brand. Additionally, further sales promotion focusing on detailed design item differentiation of sales spaces designed for naturalistic cosmetics based on the contents of the project conducted in this study is required.
(연구배경 및 목적) 최근 화장품 업계는 소비자가 안심하고 믿을 수 있는 이미지를 구축하기 위하여 웰빙과 친환경브랜드 콘셉트로 제품을 기획하고 자연주의이미지를 구축하는 경향이 있다. 본 연구는 자연주의를 표방하는 중국의 로컬 화장품브랜드인 닥터플랜트의 브랜드분석을 통해 브랜드에서 표현하고자 하는 철학을 기초하여 디자인프로세스를 통해 결과물을 도출한 후 브랜드의 외면적요소로 표현된 디자인요소를 데이비드 아커의 이론을 이용하여 분석한 연구로써 화장품 판매공간 디자인에 있어서 기초자료가 되는 것이 목적이다. (연구방법) 본 연구는 첫째, 브랜드와 브랜드아이덴티티 전략에 대한 이론적 고찰을 하고 데이비드 아커의 브랜드아이덴티티 시스템을 이용하여 분석요소를 추출한다. 그리고 디자인 대상브랜드인 닥터플랜트의 브랜드 기초자료를 조사한다. 둘째, 닥터플랜트의 판매공간 디자인 개발과정으로서 브랜드철학에 기인한 디자인콘셉트와 모티브, 그리고 디자인키워드를 구성하고 공간체험에 효율적인 평면구성과 자연주의의 톤앤매너를 적용하여 이미지를 구축하고 세부적으로 가구디자인과 디스플레이에 브랜드의 내면적 요소를 외면적 요소로 표현한 디자인을 적용한다. 셋째, 도출된 디자인요소와 공간디자인에 대해 분석항목을 대입시켜 브랜드아이덴티티 표현을 분석하였다. (결과) 자연주의화장품 판매공간은 자연주의를 내포한 공간의 톤앤매너를 우선적으로 구축하고 브랜드의 내면적요소를 내포한 외면적요소를 이미지월과 가구, 그리고 디스플레이 등 사람과 대면할 수 있는 요소에서 표현하여야 한다. 디자인요소와 공간디자인을 분석한 결과는 브랜드의 내면적요소가 시각이미지와 디스플레이 요소로 표현된 부분에서는 상징성과 아우라, 차별성 등이 높은 반면에 자연주의를 표현한 색상이나 재질이 대부분인 디자인요소는 차별성이나 아우라 부분이 다소 낮은 것을 볼 수 있었다. (결론) 자연주의콘셉트를 표현할 수 있는 색상과 재질, 그리고 패턴으로 공간의 톤앤매너를 구성하여야 하며, 브랜드고유의 차별화된 철학을 시각이미지와 디스플레이 등을 통해 대면요소에서 표현하는 것이 중요하다. 브랜드의 내면적요소를 이해하고 소비자에게 전달하기 쉬운 디자인으로 구성된 공간은 브랜드아이덴티티 확립에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
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