이 논문은 『논어』에 언급된 ‘화(和)’자의 의미와 사상의 분석을 통하여, 공자가 가진 ‘화’의 세계관을 살펴보고, 이를 통한 상생의 방안을 모색하는 데 목적이 있다. ‘화(和)’자의 기원은 갑골문을 통해 알 수 있듯이 은대(殷代)로 추정되며, 고대에는 음식의 조화로움을 의미하는 ‘화(盉)’자와 음악의 조화로움을 의미하는 ‘화(龢)’자가 ‘화(和)’자와 함께 통용되다가 점차 소멸하고 ‘화(和)’자로 통합되었다. 이후 ‘화(和)’자는 많은 경전에서, 다양한 의미로 사용되었는데, 본 고에서 『논어』에서의 ‘화(和)’를 중심으로 공자의 사상을 분석하여, ‘화이부동(和而不同)’의 정신 외에도 다양한 의미를 함축하고 있음을 고찰하였다. 현재 우리 사회는 다양성이 공존하는 한편, 무한경쟁을 통한 인간성 상실 및 사상과 이념, 극심한 빈부차 등으로 인한 사회적 갈등과 분열이 큰 사회문제로 대두하고 있어 이에 대한 적절한 해결방안의 모색이 시급한 실정이다. 이러한 상황에서 유학 사상의 핵심가치라 할 수 있는 ‘화(和)’ 사상이 사회적 갈등과 분열을 해소하고 서로 상생하는 사회를 이루어가는 데 하나의 방안이 될 것인지 그 가능성을 논의해 보는 것은 매우 시의적절하고 의미 있는 일이라 할 수 있을 것이다. 『논어』에서 언급하고 있는 ‘화(和)’는 두 가지 관계, 즉 수평적 관계에서의 조화를 이루는 방법으로서의 ‘화(和)’와 수직적 관계인 정치교화의 방안으로서 ‘화(和)’로 나누어 볼 수 있었다. 이 연구를 통해 첫째, 『논어』에서 공자가 제시하고 있는 조화로운 관계를 이루는 방법은 ① 겸손함을 바탕으로 하여 타인의 말을 경청하고 공감하는 조화, ② 의리를 원칙으로 다양성을 존중하며 공존하는 조화, ③ 예로써 절제를 이룬 중정(中正)의 조화임을 알 수 있었다. 둘째, 정치교화의 방안으로서 ① 조화를 중시하는 예치(禮治), ② 상하 계층의 화합을 통한 덕치(德治), ③ 국민이 화응(和應)할 수 있는 교화가 바로 공자가 제시한 和의 세계관임을 확인하였다. 이러한 공자의 ‘화(和)’사상을 올바르게 이해하고 그 실천을 확산시켜 나감으로써, 모두가 함께 잘 살아가는 상생 사회를 이룰 수 있음을 확인할 수 있었다.
In this thesis, the meanings of the letter ‘Harmony (和)’, mentioned in The Analects of Confucius (論語) were analyzed, and through which Confucius' world view of ‘和’ was examined, and the ways of ‘Win-win relationship (相生)’ were investigated. The origin of the letter ‘和’ is assumed to have been the Yin dynasty (殷代) as shown in oracle bone scripts. In the ancient times, ‘盉’ meaning the harmony of foods and ‘龢’ meaning the harmony of music were used along with ‘和’, but they gradually ceased to be used and became integrated into ‘和’. Later ‘和’ was used in many scriptures with diverse meanings. In this paper, Confucius' ideology was analyzed focusing on ‘和’ in The Analects of Confucius (論語), and it was examined that various meanings were implied in it in addition to the spirit of 'Harmony but not Sameness (和而不同)’. In the modern society where diversity coexists, humanity has been lost immorally and shamelessly and social conflicts are taking place due to inequality, the discussion about ‘和’ ideology, the core value of Confucianism, is very worthwhile. ‘和’ mentioned in The Analects of Confucius (論語) could be categorized into 和 as a way to harmonize in a horizontal relationship and 和 as a way of political edification. Through this research, first, the ways to make a harmonious relation suggested by Confucius in The Analects of Confucius (論語) were concluded to be ① harmony of listening to and sympathizing with others based on modesty, ② harmony of respecting diversity and coexisting with others with loyalty as the principle rather than following others blindly, and ③ harmony of impartiality accomplishing moderation with courtesy. Second, as the ways of political edification, ① governing by manners emphasizing harmony, ② governing by virtue through the harmony between the upper and lower classes, and ③ edification that people could respond to were found to be the very world view of ‘和’ suggested by Confucius, and the way to realize an ideal society where everyone can have Win-win relationship.