본고는 동아시아 고전 및 사료를 바탕으로 전통법문화에서 禮・法과 音樂의 관계 를 다방면에서 두루 살펴본다. 우선, 법제사적으로 禮의 후속산물로서 등장한 法・律의 역사변천을 살펴보고, 넓 은 法 개념을 전제로 禮樂 병칭의 오랜 전통을 소개한다. 둘째, 律과 琴瑟을 중심으 로 문자어원상 법과 음악의 밀접한 태생적 관련성을 탐구한다. 셋째, 變法 대명사로 서 膠柱鼓瑟과 改弦更張 비유를 고전 및 정사에서 여러 일화사례를 찾아 살펴본다. 넷째, 음악의 원리정신과 禮樂의 기본 관계를 여러 측면에서 고찰한다. 음악의 자 연발생적 특성, 소리 진동의 공명동조와 음악의 감화력, 知音과 治音을 둘러싼 禮樂 의 교화 기능, 음악과 禮法의 상호관계, 그리고 춘추시대 음악론과 예악 관계 등이 망라된다. 다섯째, 법과 음악에 궁극이념인 和를 사유해본다. 여기 和에는 和聲・和音・조화・ 평화 등이 포함된다. 여섯째, 和의 과학 원리[물리법칙]와 그에 상응하는 정신적・심 령적 인과응보 법칙의 실체도 사색해본다. 일곱째, 불경에 자주 나오는 유명한 修道 ‘法’ 상징으로서 彈琴의 중용조화 비유를 상세히 소개하며, 아울러 莊子에 나오는 관 련 일화도 곁들인다. 마지막으로 여덟째, 정치법령의 중용조화를 빗댄 공자의 긴장 이완 순환조화 및 老子의 활시위 비유를 살펴본다. 전통법문화에서 禮・法을 직접 음악에 비유한 사례는 잘 보이지 않으나, 부분적으 로 예법과 음악의 비유관계는 나타난다. 거문고가 잘 조율되고 조화롭게 연주되어 가장 아름다운 소리를 낼 때 듣는 사람 心琴을 울린다. 인간사회에 평화질서를 유지하기 위해 부득이한 통치 수단방편으로 시행하는 禮法을 비롯한 사회규범들도 심금 을 울리는 음악처럼 조화롭게 적정한 중용평정을 이루어야 할 것이다. 따라서 법은 음악과 같다고 비유할 수 있다. 법과 음악의 관계에 담긴 상징적 비 유와 지혜는 법의 궁극 이념목적으로서 ‘調和[harmony]’와 ‘平和[peace]’로 귀결한다. 조화로운 음악을 들으면 사람 마음이 편안해지고 영혼 평화를 얻듯이, 법도 정의와 공평으로 사람 마음을 평안히 해주고 불평불만과 고통의 짐을 덜어주면 좋겠다. 법 은 사회질서와 약자를 보호하고 국민의 안식처가 되어야 한다. 음악이 영혼의 안식 처가 되듯이!
This article studies various relations between law and music in East Asian traditional legal culture with East Asian classics & historical records. Firstly, it surveys the historical development of law from Li[Lye: 禮, the proprieties or good manners] to Lü[Ryul: 律, main form of law in traditional East Asia] and the eternal tradition of ranking Li[Lye: 禮, the proprieties] with music. Secondly, it researches the viviparous relevance of law & music from the etymological meanings of Lü[Ryul: 律, main form of law in traditional East Asia] & Qin-Se[Gm-Sl: 琴瑟, Chinese harp and lute, 琴 has 5 strings and 瑟 has 16 or 25 strings]. Thirdly, it investigates metaphors of two idiomatic phrases concerning change of law, one is playing glued harp[膠柱鼓瑟], another is changing string & tension alternation with relaxation[改 弦更張]. Fourthly, it looks into the principle of music and relations between Li[Lye: 禮] & music from the many viewpoints including natural genesis character of music, resonance of voice vibrations & power to influence of music, education & enlightenment function of Li[Lye: 禮] & music, mutual relations between law & music, and theories on music in Pre-Qin[先秦] period. Fifthly, it meditates He[Hwa, 和] that is a final object or an ultimate aim common to law & music. He[Hwa, 和] includes harmony, concord, chord, and peace. Sixthly, it traces the scientific principle, i.e. physical law of harmony and corresponding law of causation in spiritual dimension or mental science. Seventhly, it introduces briefly Buddha’s important discourse that cultivation of the mind is like playing harp harmoniously nether exceeding tension nor too much slackness, and a related episode in Zhuang-zi[莊子]. Eighthly and Lastly, it introduces the teachings of Confucius & Lauzi[老子] on the golden mean & harmony of politics & laws through tension alternation with relaxation. In conclusion, law is like music in many points. Law like music must service for harmony of mankind & peace of society. It is to be wished that both government & individuals make constant efforts for cultivation of the mind for harmonious & peaceful world, and law is to be a refuge to find comfort & peace for weak people.