본 연구는 세계 각국의 데세코 프로젝트 결과를 근거하여 교육정책 및 과정 그리고 혁신적인 교육(학습)역량이라는 범위를 연구하는 과정에서 시작되었다. 학습역량을 특정 영역에 대한 복합적인 지식, 인지적, 실용적, 기술, 태도, 정서, 가치, 동기 등 다방면을 이용하여 성공적인 해결능력을 키우기 위한 융합적인 모형의 틀로 보고 있다. 다시 말해, 다학제적인 성격을 가진 학습역량이 중요한 만큼 개발된 자료와 학생들 간의 실질적인 차이와 인식에 대한 요소를 파악할 필요가 있다고 본다. 다학제적인 학습역량의 자료에서 융합 부분과 그 외 영역에 대한 의미를 구분해 보았다. 연구자료를 살펴본 결과, 연구자들의 융합적인 영역으로 학습동기 및 학습심리로 보았고, 그 외 학습환경에 따는 영역으로 구분했다. 이 부분에 대한 학생들의 의견 및 인식을 파악하기 위해 전공이 다른 대학생 대상으로 소그룹을 구성하여 2회에 걸쳐 인터뷰를 진행했다. 질문내용은 문헌 정보 및 연구자료를 토대로 내용축약과 질문유형으로 구분했다. 1차 인터뷰에서는 총 25문항으로 학업비전, 학습동기 학습조건, 학습전략, 학습환경, 학업 극복, 그 밖에 기타 문항으로 진행했고, 2차 인터뷰는 15문항으로 학습동기, 기초학습역량, 일반학습역량, 전공프로젝트 학습역량, 대인관계, 기타 문항으로 1차 내용을 반영하여 재설계하였다. 인터뷰를 통해 학생들은 역량이 제대로 발휘하기 위해서는 학습에 동기 여부에 달려 있다고 보았다. 연구자료 및 인터뷰 내용에서 일괄적으로 학습동기가 학습에 중요한 역량으로 파악되었다. 학생이라는 조건으로 예상된 결과라고 볼 수 있지만, 또 다른 시각으로는 많은 학생이 학습 동기 가지고 있지 않은 것으로도 볼 수 있다. 학습역량이 다학제적이고 혁신적으로 발전하기 위해서는 학습에 동기를 유발할 수 있는 다양한 제도적 장치가 필요하다고 본다. 또한, 학습역량에 관한 이론과 근거도 중요하지만, 학습능력을 발휘하고 재능을 펼칠 수 있는 계기와 전공별 맞춤형 학습역량을 진단할 수 있는 도구개발 하여 유형별 학습 동기가 유발할 수 있는 개발 및 연구가 진행되어야 할 것이다.
Based on the results of the Deseco project around the world, this study began in the course of studying the scope of education policy and course and innovative educational (learning) competency. The definition of learning competency is discussed in various ways by researchers. Learning competency is viewed as a convergence model framework for developing successful resolution capabilities by using multiple aspects, including complex knowledge of a particular area, cognitive, practical, technical, attitude, emotion, value and motivation. In other words, as learning competencies with a multidisciplinary nature are important, it is necessary to grasp the actual differences between the developed materials and students and the factors of perception. In the data of multidisciplinary learning competencies, the meaning of the fusion part and other areas was divided. As a result of examining the research data, it was viewed as a study motivation and learning psychology in the convergent areas of the researchers, and was divided into other areas for learning environment. In order to understand students’ opinions and perceptions on this part, a small group of university students with different majors was formed and interviewed twice. The contents of the questions were divided into summary of the contents and types of questions based on the literature information and research data. In the first interview, a total of 25 questions were conducted in terms of academic vision, learning motivation, learning conditions, learning strategy, learning environment, academic overcoming, and other questions, and the second interview consisted of 15 questions. , Major project learning capability, interpersonal relationship, and other questions were redesigned to reflect the first content. Through interviews, students saw that in order to demonstrate their competence, it depends on their motivation for learning. In the research data and interview contents, collectively, learning motivation was identified as an important competency for learning. While the expected results can be seen as a condition of being a student, another view is that many students do not have a motivation to study. In order to develop multidisciplinary and innovative learning capabilities, we believe that various institutional devices that can motivate learning are needed. In addition, the theory and evidence of learning ability are important, but development and research that can be induced by type of motivation should be carried out by developing a tool that can diagnose customized learning competencies by major and an opportunity to demonstrate learning ability.