지역문화콘텐츠는 지역문화자원이 지역에서 지역민 등에 의해 기획, 개발되어 만들어진 산물이다. 고양 지역의 ‘밥할머니’는 고양시 향토문화재 제46호 ‘밥할머니 석상’이라는 유형의 문화자원과 〈북한동의 노적봉과 밥할머니〉로 대표되는 지역 설화라는 무형의 문화자원을 고루 갖추고 있다는 점에서 콘텐츠 기획에 적합한 소재였고, 실제로 고양시의 지역문화콘텐츠 상당수가 ‘밥할머니’라는 문화자원을 소재로 활용해왔다. 그런데 이들 콘텐츠가 다루고 있는 이야기에 주목해 보면, 콘텐츠의 장르나 전달방식이 비교적 다양한 데 반해 이야기를 구성하는 인물․배경․사건의 틀이 유사하다. 이는 2011년 ‘고양시 이야기자원 발굴 연구 용역사업’의 결과물로 나온 이상국의 〈(북한산 여장군, 정경부인 오씨) 고양의 잔 다르크, 밥할머니〉가 원천콘텐츠로 기능했기 때문이다. ‘밥할머니’를 여성 전쟁 영웅이자 역사적 실존 인물로 스토리텔링한 이상국의 원천콘텐츠는 이후 나온 거의 모든 콘텐츠에 영향을 주었다. 매체에 적합하게 스토리텔링의 방식을 바꾸고, 대상 연령층을 어린이로 특화하는 경우 서사를 단순화하고 체험 활동을 배치하는 등의 변화를 도모하기도 했으나, 기본적인 서사의 틀은 대체로 유지되었다. 이에 따라 대부분의 ‘밥할머니’ 지역문화콘텐츠에서 ‘밥할머니’의 실체는 남편 문옥형과 아들 문천립을 둔 해주오씨 여인으로 비정되었고, 그 활약상은 지역 경계를 넘어서는 소재인 행주대첩과 연결되어 ‘최초의 여성의병장’이라는 명명과 함께 국가 단위로 확장되었다. 그렇게 지난 10여 년간, 고양시의 ‘밥할머니’ 지역문화콘텐츠는 역사성과 사실성을 지향하는 스토리텔링 콘텐츠로 기획되어왔다. 이제 그 역사적 배경에 대한 면밀한 검토를 통해 기존의 접근 방식을 보완하는 한편, 새로운 접근 방식 또는 방향을 모색해 볼 만한 시점이 되었다. 대중의 역사문화콘텐츠 수용 경향을 볼 때, 과거가 고정적으로 이해되지 않고, 다양한 관점과 더불어 여러 문화적 경험에서 비롯된다는 점을 상기할 필요가 있다. 본고에서는 이전 콘텐츠의 스토리텔링 단계에서 배제되었던 설화적 접근을 새로운 방향으로 제안하였으며, 이는 ‘밥할머니’의 여신적 면모와 관련된다. 그동안 배제된 설화, 이른 시기에 기록된 설화의 내용을 살펴보면 당시의 설화 전승자들은 ‘밥할머니’를 신적 존재로 받아들였으며, ‘밥할머니 석상’을 매개로 한 마을 공동의 신앙도 있었다. 또한 학술적 담론의 영역에서도 고양 지역의 ‘밥할머니’는 산과 물을 관장하는 능력을 지닌 여산신(미륵할미), 국토 수호의 모습이 발견되는 호국신적 성격을 지닌 할미신 등으로 해석되어왔기에 콘텐츠 기획을 위한 토대도 비교적 탄탄하게 구축되어 있다. 이러한 설화적 접근, 관점의 전환은 고양시 ‘밥할머니’ 지역문화콘텐츠의 양상을 보다 풍성하고 다채롭게 하는 동력이 될 수 있을 것이다.
Local cultural content involves the planning and development of cultural resources by the residents of a particular region. "Bob Grandmother" in the Goyang area has been considered suitable for content planning, since it includes both a type of cultural resource called the "Bob Grandmother" stone statue in Local Cultural Asset No. 46, Goyang City, and the intangible cultural resource, "Nohjeokbong and Bob Grandmother,” in Bukhan-dong. Many of Goyang"s local cultural contents have employed the subject of "Bob Grandmother." However, in the stories covered by these contents, the genre and the method of delivery are relatively diverse, although similar features have been identified in the frame of the person, background, and the events that represent the story. This can be attributed to Lee Sang-guk"s "Joan of Arc of Goyang, Bob Grandmother," which was the result of the 2011 Goyang City Story Resource Excavation Research Service Project, serving as the original content. The original content of Lee Sang-guk, who characterized "Bob Grandma" as a female war hero and a real person historically, influenced almost all the content that emerged subsequently. The basic narrative framework was largely maintained, although the method of storytelling was altered to suit the media, and when the target was children, the narrative was simplified and the experience rearranged. Accordingly, in most local cultural contents, "Bob Grandmother" has been portrayed as a Haejuoh woman who lived with her husband Moon Ok-hyung and son Mun Chun-lip, and its activities were expanded to a national level through the name of "the first female sergeant" in connection with Haengju Daecheop, a material that transcends regional boundaries. Therefore, over the past decade or so, Goyang City"s "Bob Grandma" local cultural content has been designed as "storytelling content with historicity and practicality, or near realism." It is time to explore a new approach or direction while complementing existing ones through a close examination of its historical background. In this paper, the narrative approach, which had been excluded from the storytelling phase of previous content, is applied in a new direction concerning the goddess-like aspect of “Bob Grandmother.” According to the excluded tales and early stories, the successors of the tales of those days considered "Grandmother Bob" a divine being, and there was also a common belief in the village to this effect based on the statue of Grandmother Bob. In addition, in the area of academic discourse, "Bob Grandmother" in the Goyang area has been interpreted as a female mountain god (Mireuk Halmi) who has the ability to control mountains and water, and a grandmother god who has the characteristics of national defense; hence, the foundation for content planning is relatively solid. This narrative approach and shift of perspective could be the driving force behind the richness and the variety of local cultural contents of the "Bob Grandmother" in Goyang.
국문초록 Ⅰ. 고양시 덕양구 동산동의 얼굴 없는 석상과 ‘밥할머니’ Ⅱ. ‘밥할머니’ 소재 고양시 지역문화콘텐츠의 현황과 스토리텔링 전략 Ⅲ. 원천소스로서의 ‘밥할머니 설화’와 원천콘텐츠로서의 〈고양의 잔 다르크, 밥할머니〉 간 관계: 역사성 · 사실성 강화를 위한 선택적 수용과 변주 Ⅳ. 고양시 ‘밥할머니’ 지역문화콘텐츠의 또 다른 확장 가능성 참고문헌