메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김형민 (강원대학교) 장희순 (강원대학교)
저널정보
한국주거환경학회 주거환경 住居環境 통권 제18권 제4호 (통권 제50호)
발행연도
2020.12
수록면
77 - 89 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to find out why residential movements in local cities are concentrated in station influence areas at a time when the population of provincial cities is decreasing due to low birth rates and aging population. The subject of research is Cheonan City, which has completed the development of station influence area. From 2001 to 2019, the status of residential movements in the area was analyzed and surveyed for residents in the station area.
As a result, residential mobility in the area is clearly concentrated in the station area, and the reason for the relocation is that the station area has higher residential value in terms of location, economy and transportation than other residential areas. In addition, residents of the station area hope to live in the station area in the future.
According to the results of the study, in order to prevent the outflow of population from provincial cities, it is necessary to secure the competitiveness of the city by integrating convenience facilities such as commerce, transportation and culture around railway stations, which have a transportation base, rather than confirming the city"s external conditions such as new housing site development.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 연구모형과 가설
Ⅳ. 주거이동 현황 분석
Ⅴ. 실증분석
Ⅵ. 결론 및 시사점
참고문헌

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-595-001416840