일제의 한국 강점 이후, 일제는 서구열강들과 대적하지 않기 위해, 한국 천주교회는 선교권을 보장받기 위해 서로를 견제하였지만 직접적·총체적으로는 충돌하지 않았다. 그러나 제2차 세계대전 발발 이후 일제의 천주교회 정책은 1920년대의 회유에서 통제로 달라졌고, 태평양전쟁 발발 이후에는 압박의 강도를 더욱 강화하였다. 일제는 천주교회를 감시하였고, 외국인 선교사들을 추방하였으며, 한국인 신부들과 신자들을 감금하고 재판에 회부하였다. 한국천주교회의 구성원들은 성직자이건 평신자이건, 외국인이건 한국인이건 상관없이 일제의 감시 대상이 되었고 미행당했으며 경찰서 유치장에 감금당하였다. 간첩 행위를 할 것이라 의심받았고, 천황 신앙에 굴복할 것을 강요받았으며, 고문을 당하기도 하였다. 그러나 성직자들과 신자들은 일제의 모든 회유를 물리쳤고 협박을 견뎌냈다. 일제의 천주교회에 대한 압박은 체포와 감금에서 멈추지 않았다. 평양교구의 메리놀회 선교사들은 적국인 미국인이라는 이유로, 광주교구와 춘천교구의 골롬반회 선교사 중에서도 미국·호주·뉴질랜드 국적의 선교사들은 적국 국민이라는 이유로 추방당하였다. 추방당하지 않은 외국인 선교사들은 활동 제한을 당했고, 연금되었다. 몇몇 신부들과 신자들은 재판에 회부되었다. 여수본당의 이민두 신부는 군기보호법 위반, 매괴학교 교사 고강순은 천황에 대한 불경과 치안 방해, 제주도의 선교사들과 신자들은 국방보안법·군기보호법 등의 위반, 계명학교 교사 김종국과 사촌 김종군은 보안법·불경죄, 화산본당 김영호 신부는 불경죄와 육군형법·해군형법 위반 혐의로 각각 재판을 받고 형을 선고받았다. 일제는 이들을 스파이 혐의로 의심하였고, 비국민이라며 비난하였다. 그들의 천황 신앙에 동조하지 않았고, 그들의 침략전쟁에 함께 하지 않았기 때문이었다. 일제의 감시와 감금, 추방과 재판은 한국천주교회를 크게 위축시켰다. 외국인 선교사 수는 크게 감소하였고, 한국인 성직자 수는 거의 증가하지 않았으며, 전도사 수도 급감하였다. 선교 인력의 감소는 신자수에 영향을 미쳤다. 경성교구·평양교구·연길교구 외에는 모든 교구의 신자수가 감소하였다. 세 교구의 신자수 증가는 많은 숫자의 한국인 성직자들, 가톨릭 운동, 일제의 식민통치권 밖이라는 것이 이유였다. 일제는 한국천주교회에 천황 신앙, 전쟁에의 협력을 강요하였다. 그러나 한국천주교회의 성직자들과 신자들은 불경, 치안 방해, 군기보호법 위반 등의 죄목으로 처형되기까지 일제에 항거하였다. 그렇게 1940년대 전반기의 한국천주교회는 일제의 폭압을 견디고 교회를 지켜냈다.
After the Japanese colonial rule’s strength in Korea, the Japanese colonial rule checked each other in order not to confront the Western powers, and the Catholic Church to secure the right to mission to Korea, but did not directly or collectively clash. However, after the outbreak of World War II, the Catholic Church policy of Japanese colonial rule changed from conviction in the 1920s to control, and after the outbreak of the Pacific War, the intensity of the pressure increased. The Japanese colonial rule monitored the Catholic Church, expelled foreign missionaries, imprisoned Korean priests and believers and brought them to trial. Members of the Korean Catholic Church, whether priest or believer, or foreigners or Koreans, were subject to Japanese imperial surveillance, followed, and imprisoned in a police detention center. He was suspected of committing espionage, was forced to succumb to the faith of the emperor, and was tortured. But the priests and believers resisted all convictions and endured threats. The Japanese imperial pressure on the Catholic Church did not stop at arrest and imprisonment. The Catholic Foreign Mission Society of America-Maryknoll Fathers & Brothers in Pyongyang Diocese were deported because they were Americans, and among the Missionary Society of St. Columban in Gwangju and Chuncheon Dioceses, American, Australian, and New Zealand nationals were deported for being nationals. Foreign missionaries who were not deported were restricted from work and were detained. Several priests and believers were brought to trial. Priest Lee Min-doo of Yeosoo Cathedral violated the Military Confidentiality Protection Act, teacher Ko Gang-soon was handed over to trial for disrespecting the emperor and for obstructing the security. And missionaries and believers in Jeju Island were tried on charges of violating the National Defense Security Act, teacher Kim Jong-gook and his cousin Kim Jong-goon on charges of security law and blasphemy, and priest Kim Young-ho on charges of blasphemy and violating the Army Criminal Act and the Navy Criminal Act. The Japanese imperialists suspected that they were spy and accused them of being non-nationals. It was because they did not agree with their emperor’s faith and did not join their war of aggression. Surveillance, imprisonment, deportation, and trial by the Japanese imperialists greatly reduced the Korean Catholic Church. The number of foreign missionaries decreased significantly, the number of Korean priest hardly increased, and the number of evangelists sharply decreased. The decrease in missionary workforce affected the number of believers. With the exception of the Gyeongseong Diocese, Pyongyang Diocese, and Yeongil Diocese, the number of believers decreased. The increase in the number of believers in the three dioceses was due to the large number of Korean priest, the Catholic movement, and outside the colonial rule of Japan. Japan forced the Korean Catholic Church to cooperate with the emperor’s faith and war. However, the priests and believers of the Korean Catholic Church protested against Japanese imperialism until they were executed for crimes such as disrespect, obstruction of security, and violation of the Military Protection Act. Thus, the Korean Catholic Church in the first half of the 1940s endured the Japanese imperial repression and protected the church.