본 연구는 민요 수업을 위한 내용교수지식(PCK)을 고찰하고, 이에 따라 예비교사들의 민요 수업에 나타난 PCK를 분석하여 문제점과 대안을 제시하는 데 목적을 두었다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비교사들은 민요교육의 필요성과 목표에 대해 비교적 높은 수준으로 인식하고 있었지만, 수업에 대한 자신감 결여, 수업 실행 상의 여러 어려움을 가지고 있었다. 둘째, 예비교사들은 민요교육의 목표를 문화교육적 요소와 관련지어 인식하였으나, 대부분 음악적 기능에 치중된 수업을 실행하였다. 셋째, 예비교사들의 낮은 지식 이해도, 내용 전달의 오류, 교사의 언어로 변환하여 개념을 설명하지 못하는 양상, 서양음악의 인식 체계에 바탕을 둔 교사의 설명 등의 문제점이 발견되었다. 넷째, 민요 수업에 요구되는 실기 역량 측면에서 예비교사들은 장단과 노래를 결합하여 시범창 하는 것을 가장 어려워했으며, 다소 자신감이 결여된 모습을 보였다. 다섯째, 예비교사들은 자신의 민요에 대한 인식과 이해 수준에 기초하여 학생들의 흥미와 수준을 파악하거나, 국악 경험 부족 및 민요 학습의 선ㆍ후행성에 대한 지식의 미흡으로 흥미 있는 수업을 이끌어 가거나 민요 수업의 수준을 조절하는 데 어려움을 겪은 것으로 나타났다. 여섯째, 예비교사들의 민요 교수ㆍ학습 방법 및 자료의 효과성에 대한 인식 정도는 전반적으로 높게 나타났지만, 교수법과 자료 활용에 관한 방법적 지식, 상호작용 및 의사소통 전략 지식은 미흡한 수준이었다. 위와 같은 문제점을 해결하기 위해 다음의 몇 가지 대안을 제시하였다. 첫째, 교사 양성 교육과정을 통해 민요 수업에 요구되는 PCK를 습득할 수 있도록 교육과정을 개선, 운영해 나가야 한다. 둘째, 민요 수업 실행에 요구되는 실기 역량을 갖출 수 있도록 교수 방법 지식과 결합된 실기 교육 프로그램을 제공할 필요가 있다. 셋째, 학생 이해 지식 및 교수 방법 지식의 이해ㆍ적용을 위해 교육실습 등을 통한 민요 수업 실행 기회를 확장시켜 나가야 할 것이다. 넷째, 민요 수업 전문성을 가진 경력 교사의 PCK를 직ㆍ간접적으로 공유할 수 있는 프로그램과 기반을 마련할 필요가 있다.
In this study, PCK for folk song class shall be discussed, and in turn, problems and alternatives shall be addressed after analyzing folk song class made by pre-service teachers. The results are as follows. First, pre-service teachers had a relatively high-level of awareness regarding the necessity and goal of folk song education, but they lacked confidence in teaching class and were faced with various difficulties in conducting classes. Second, pre-service teachers recognized the goal of folk song education in relation to cultural education factors, but most of them focused on musical skills while teaching students. Third, there were problems, such as pre-service teachers’ lack of understanding regarding the requisite knowledge needed in this field, errors committed in content delivery, teachers’ failure to explain the concept to the students in their own words, and teachers’ inadequate explanation of Korean folk songs because of basing their explanations on criteria or standards suited to Western music. Fourth, pre-service teachers lacked the practical skills required in folk song classes to demonstrate songs by combining the jangdan and songs, and they seemed to lack confidence. Fifth, it was found that pre-service teachers suffered difficulties in understanding students’ interest or levels because of their lack of awareness or understanding of folk songs. They also had difficulties adjusting levels to make classes more interesting due to lack of experience and lack of knowledge of traditional music and of what class should come before and after folk song class. Sixth, pre-service teachers showed a high level of recognition regarding methods to teach and learn folk songs and the efficiency of teaching materials, but their methodological knowledge about teaching methods and material utilization and knowledge regarding interaction and communication strategy were poor. The following alternatives were drawn based on the above-mentioned problems. First, it is necessary to improve and operate the curriculum for training teachers centering on PCK required for folk song classes. Second, it is necessary to provide programs for teaching practical skills combined with knowledge in teaching methods so that teachers can have the practical capacity needed for carrying out folk song class. Third, it is necessary to expand opportunities to conduct folk song classes through educational training to build the PCK required in folk song classes from the stage of pre-service teachers. Fourth, it is necessary to prepare programs and a foundation to directly and indirectly share the PCK of experienced teachers with expertise in folk song class.