메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

Direction of Education for developing Digital Competency : Analyzing of Digital competency enhancement education projects
Recommendations
Search
Questions

디지털 역량교육의 방향성 : 디지털 역량강화 교육사업 분석을 통해

논문 기본 정보

Type
Proceeding
Author
JinAh Bae (제주대학교) ara ko (제주대학교) Jungwon Cho (제주대학교)
Journal
The Korean Association Of Computer Education 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집 Vol.25 No.1(A)
Published
2021.1
Pages
241 - 244 (4page)

Usage

DBpia Top 5%Percentile based on 2-year
usage in the same subject category.
cover
📌
Topic
📖
Background
🔬
Method
🏆
Result
Direction of Education for developing Digital Competency : Analyzing of Digital competency enhancement education projects
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
한국의 디지털역량 수준은 세계적으로 높은 수준이며, 디지털 기술을 통해 다양한 긍정적 영향력을 발휘하고 있다. 그에 반해 디지털 기술의 급격한 발달로 인해 디지털 격차는 더욱 심화되고 있다. 디지털 격차 해소를 위해 정부에서 다양한 사업을 추진하고 있으며 현재는 ‘전 국민 디지털 역량강화 교육사업’을 진행하고 있다. 본 논문에서는 해당 사업의 제주 지역 교육생현황 및 교육 만족도를 분석하였다. 분석한 내용에 따르면 디지털 소외계층 중 장노년의 디지털 교육 참여가 많았고 꾸준한 교육을 통해 디지털 격차를 최소화 할 수 있는 가능성을 확인하였다. 하지만 교육대상이 고려되지 않은 일반적인 교육시간과 교육생의 필요성을 반영하지 못한 교육과정은 보완이 필요하다. 또한 효과적인 교육 진행을 위해 교육역량을 판단할 수 있는 강사 및 서포터즈의 지원 자격요건의 변화가 필요하다.

Contents

요약
1. 서론
2. 디지털 역량강화 교육사업
3. 디지털 역량교육의 방향성 제언
4. 결론
참고문헌

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-037-001474198